MBA

Master of Business Administration

MBA

Master of Business Administration

کلینیک بازاریابی و تبلیغات

مولف/مترجم: امیر بختائی - شادی گلچین‌فر
منبع: ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 170

مقدمه: شروع فعالیتهای تولیدی و سرمایه‌گذاری همیشه با مطالعه و برنامه‌ریزی علمی همراه است. در شرکتهای بزرگ قبل از شروع عملیات تولید، گروه تحقیقات و بازاریابی برای امکان سنجی در مورد مقبولیت کالا و نیاز بازار فعالیتهای خود را آغاز می‌کند. همچنین در شرایطی که کالاهای تولید شده، فروش نمی‌روند و یا در رقابت با کالاهای مشابه، از بازار مناسبی برخوردار نیستند لازم است تا گروه تحقیقات و بازاریابی وارد عمل شده و برنامه ریزیها و مطالعات لازم را برای دستیابی به اطلاعاتی در مورد موقعیت بازار و کالا انجام دهد. تمامی فعالیتهای گروهی و انفرادی برای بازاریابی یک کالا باید حساب شده و در قالبهای مشخصی تدوین شود و فعالیتهای بدون مطالعه و برنامه‌ریزی باید حذف شود. برای این منظور در بازاریابی هر کالا باید برنامه مربوط به آن کالا را با دقت و مطالعه فراوان تهیه کرد و در اختیار مدیران گذاشت تا تصمیم گیریهای لازم را بر اساس آن انجام دهند.


ادامه مطلب ...

مدیریت پیشبرانه پروژه: بر اساس یک دیدگاه استراتژیک مدیریت پروژه

مترجم: مهدی سهرابی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه ازاد سنندج موضوع: مدیریت پروژه

منبع: K.A. Artto et al., 2001, international journal of project management, 255-264
 چکیده: این مقاله یک رویکرد مدیریت  پروژه را معرفی می کند که بر اساس یک نگرش استراتژیک در فرایند تکمیل پروژه متمرکز شده است. این قبیل نگرش استراتژیک به این معنی است که توجه روی اهداف پروژه باید در طول دوره انجام پروژه ادامه داشته باشد.رویکرد شبیه سازی تابعی در طراحی سیستم مهندسی می باشد.این مقاله وقایع مجزای شبیه سازی در جاهایی از فرآیند تکمیل پروژه را با این پیشنهاد که می تواند به معرفی نگرش های جدید در مورد مدیریت میدان پروژه مرسوم بیانجامد،ارائه داده است. چهار نمونه شبیه سازی در توزیع این حالت ارائه شده است که چگونه تمرکز مدیریت در یک روش استراتژیک به عملکرد و عملیات محصول پروژه معطوف شده است . این نمونه ها درک کاربرد اینگونه رویکردهای شبیه سازی را در طول دوره فرآیند تکمیل پروژه میسر ساخته است. شبیه سازی پیشنهادی،تابع محصول پروژه یک نگرش مستقیم جهت مدیریت میدان پروژه معرفی کرده است و این روش مسیرهایی برای ابزارهای عملی که برای جایگاه گذاری قطعات ترکیبی پروژه طراحی شده اند را آماده نموده است .

ادامه مطلب ...

مدیریت دولتی نوین و توسعه پایدار

  منبع : Sharif MBA students forum  

 حسن عباس زاده


چکیده
توسعه پایدار، مفهوم جدیدی است که از طریق پیوند بین ابعاد مختلف توسعه (اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی) و توجه خاص به ملاحظات محیطی و حفظ محیط زیست از دهه 80 به طور گسترده‌ای مطرح گردید. از سوی دیگر،‌ مدیریت دولتی نوین به منظور افزایش مسئولیت مدیران به محیط پیرامونی خود، از دهه 70 جایگزین مدیریت دولتی در مفهوم سنتی آن شد.
لذا در این مقاله، پس از تشریح «توسعه» در مفهوم سنتی، الگوی جدید آن تحت عنوان «توسعه پایدار» به عنوان اساس فعالیتهای مدیریت دولتی نوین مطرح شده است. سپس مدیریت دولتی نوین به عنوان محور توسعه پایدار و ابزار دولتها در کسب اهداف توسعه، پایدار، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

ادامه مطلب ...

نظامهای کنترل مدیریت در سازمانهای امروز

   منبع : Sharif MBA students forum  

 مریم طبیب زاده


چکیده
سازمانها برای حفظ بقای خود و پیشرفت در دنیای رقابتی امروز به بهبود مستمر عملکرد خود نیاز دارند و در این راستا استفاده از نظام های کنترل مدیریت ضروری است.
این مقاله به معرفی نظام های کنترل مدیریت می پردازد و فرایند کنتـرل را به عنـوان اسـاس مدیـریت عملکرد مطـرح می‌سازد و سیستم سنجش عملکرد را به عنوان سیستمی کنترلی در جهت مدیریت عملکرد می داند.

ادامه مطلب ...

طرح ریزی استراتژیک اطلاعاتی , مهمترین عامل موفقیت سازمانها

 طرح ریزی استراتژیک اطلاعاتی , مهمترین عامل موفقیت سازمانها

 منبع: راهکار مدیریت

خلاصه:شاید امروزه یکی از مشکلات تعریف فن آوری اطلاعات ( IT ) باشد . هر کس با نگرش متفاوت ، تعریف متفاوتی از IT ارائه می کند . لذا بهترین روش برای تعریف چنین موضوع گسترده ای ، ارائه مفاهیم و ایده های مرتبط با آن است . IT بیشتر یک استراتژی ، اندیشه ، فکر و ابزار در حوزه انسانها همراه با نوآوری است . تعریف IT را می توان به یکی از این جنبه های مهم مرتبط دانست .

ادامه مطلب ...

ده راه برای اداره کمپین تبلیغاتی

 ده راه برای اداره کمپین تبلیغاتی

 منبع: راهکار مدیریت

آپریل دانکن - ترجمه: پریسا قادری منبع: انارنامه - شماره ۴
روزنامه سرمایه 

خلاصه:ایده های متنوعی در نشریات چاپ و منتشر می شود که گاه در انبوه مطالب به خوبی آشکار نیست.از آنجا که خواننده علاقه مند به دانستن است، گزینش این مطالب نیز در خور توجه است چون می تواند دانش و تجربه ارزشمندی تقدیم خواننده کند. «۱۰ راه برای اداره کمپین تبلیغاتی» از آن دست مطالبی است که مترجم با نگاه خود آن را برگزیده و سپس به ترجمه آن اقدام کرده است.متن حاضر صاف و سرراست به اصل موضوع پرداخته و دستورالعمل های کاربردی خوبی دارد که می تواند کارگزاران تبلیغاتی را به خوبی راهنمایی کند از آن رو که هزینه های مطلوبی را به کار اندازند و پاسخ مطلوبی بگیرند.
ین در حالی است که کارگزاران تبلیغاتی بیش از دیگران می دانند چه بسیار هزینه های سنگینی که صرف فعالیت های تبلیغات می شود اما در عمل نتیجه سودمندی عاید نمی شود.از این رو متن حاضر متنی خواندی است با سودمندی های فراوان که در پی می آید.

ادامه مطلب ...

سازمانهای با عملکرد برتر

احمد عیسی خانی

چکیده
تحولات فزاینده و فشارهای رقابتی موجود در محیط سازمانها، ضرورت تمرکز بر نوآوری، ارتقای کیفیت، بهبود خدمات به مشتری، افزایش سرعت و کاهش هزینه را تشدید کرده است. ناتوانی ساختارها و الگوهای سنتی حاکم برکسب وکار، در برآورده ساختن انتظارات و خواسته های ذینفعان باعث رواج رویکرد جدید سازمانی شده است که می کوشد از راه طراحی و ایجاد سازمانهای با عملکرد برتر (HPO= High Performance Organization) پاسخگوی خواسته های بحق ذینفعان باشد. در این مقاله با بهره گیری از بررسی تحلیلی و مطالعه تطبیقی پژوهشهای انجام شده ویژگیهای این گونه سازمانها بررسی می‌شود و عواملی مانند: ماموریت و چشم انداز، تفکر استراتژیک، هدفهای بلند پروازانه، رهبری، فرهنگ، فناوری و فرایندها به عنوان ویژگیهای عمده یک سازمان با عملکرد برتر شناسایی شده است.

ادامه مطلب ...

آنالیز ذینفعان کسب حمایت برای پروژه‏هایتان

آنالیز ذینفعان کسب حمایت برای پروژه‏هایتان
مدیریت ذینفعان برای موفقیت هر پروژه‏ای در هر سازمانی که من با آنها کار کرده‏ام، امری حیاتی است. با بکارگیری افراد مناسب در مسیر مناسب در پروژه، به موفقیتی متفاوت در حیطه کاری خود دست خواهید یافت.
همانطور که شما در شغل‏تان موفقیت بیشتری کسب می‏کنید، اقدامات شما و همچنین پروژه‏هایی که شما اجرا می‏کنید بر افراد بیشتری تاثیر خواهند گذاشت و همانطور که بر افراد بیشتری تاثیر می‏گذارید به احتمال زیاد، اقدامات شما بر افرادی که دارای قدرت و نفوذ بیشتری در پروژه‏ها هستند نیز تاثیرگذار خواهد بود. این افراد می‏توانند هم حامیانی قوی برای فعالیت‏های شما باشند و هم قادرند باعث مسدود شدن آنها شوند.
ادامه مطلب ...

مدیریت باهوش‌ترین‌‌ها

مدیریت باهوش‌ترین‌‌ها

مدیریت باهوش‌ترین‌‌ها کار ساده‌ای نیست، ولی در عین حال غیرممکن هم نیست وکاری است که بسیاری از مدیران در طول زندگی کاریشان مجبور به انجام آن می‌شوند.

مدیریت باهوش‌ترین‌‌ها کار ساده‌ای نیست، ولی در عین حال غیرممکن هم نیست وکاری است که بسیاری از مدیران در طول زندگی کاریشان مجبور به انجام آن می‌شوند.

مدیران ارشد امروزه همگی اهمیت داشتن باهوش‌ترین‌ کارکنان را درک می‌کنند، ولی جذب کردن آنها به سازمان تنها نصف دردسری است که باید برای داشتن آنها متحمل شد. مدیران نه تنها باید برای جذب کردن باهوش‌ترین‌ افراد زحمت بکشند بلکه باید برای‌ایجاد شرایطی در سازمان که افراد باهوش در آن بتوانند حداکثر بهره‌وری و خلاقیت خود را داشته باشند هم زحمت بکشند.
ادامه مطلب ...

آشنایی با سیر تحول و کاربردهای سیستم های MRP و ERPدر سازمانها

مولف: گسترش انفورماتیک ایران

منبع: گسترش انفورماتیک ایران (تحت پوشش سازمان گسترش صنایع ایران)
 
مقدمه:  هر سازمان، هرچند که کوچک باشد، دارای بخش ها و سلسله مراتبی است. هر بخش مسئولیتهایی را بر عهده دارد که به نحوی تکمیل کننده وظایف سایر قسمت های سازمان میباشند. این بخش ها، در کل در جهت منافع سازمان قدم برداشته و سعی می کنند اهداف سازمان خود را عملی سازند، همچنین بسته به وظایف تعیین شده برای هربخش از سازمان، بعضا موظف هستند با دیگر بخشهای درون سازمان و یا برون از سازمان ارتباط متقابل داشته باشند. برای مثال بخش فروش یک سازمان را در نظر بگیرید. این بخش باید با بخش تولید و همچنین بخش مالی درون سازمان ارتباط مستمر داشته باشد و در عین حال با دیگر شرکتها که نقش مشتری را ایفا میکنند در ارتباط است. حال سازمانی را در نظر بگیرید که بخش فروش آن با دیگر قسمتهای آن سازمان بی ارتباط است و به صورت یکسویه انجام فعالیت میکند. کاملا واضح است که چه تبعاتی را به دنبال خواهد داشت. در خوشبینانه ترین حالت میتوان حدس زد که واحد فروش کالایی را به فروش میرساند در حالی که واحد تولید در آن بازه زمانی قادر به تامین و تولید آن کالا نیست. اگر تعامل در هر یک از قسمتهای سازمان از بین برود، بدون شک شاهد تبعات منفی زیادی خواهیم بود. از این رو باید با استفاده از یک راه حل  کارآمد، تعامل درون سازمانی  و تعامل برون سازمانی  را پوشش داده و یکپارچگی اطلاعاتی به وجود آوریم.

ادامه مطلب ...