MBA

Master of Business Administration

MBA

Master of Business Administration

مدیر الکترونیک؛ یک الزام

 مولف/مترجم: دکتر مرجان فیاضی

منبع: ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 182

چکیده: فناوری اطلاعات و به‌خصوص اینترنت، فضای کسب و کار و بازار محصولات و خدمات را دگرگون ساخته است. بنابراین بسیاری از سازمانها و شرکتها برای اینکه بتوانند در محیط رقابتی جهانی فعالیت کنند، به استفاده از ابزارها و روشهای الکترونیک از جمله کسب و کار الکترونیک روی آورده اند. آنچه در این بین اغلب فراموش می شود مدیریت موثر فعالیتهای الکترونیکی است. مدیریت الکترونیک مجموعه فرآیندهایی است که موفقیت کسب و کار الکترونیک را تضمین خواهد کرد.

ادامه مطلب ...

افزایش قابلیتهای شبکه زنجیره عرضه

 مولف/مترجم: دکتر چنگیز والمحمدی

منبع: ماهنامه تدبیر- سال چهاردهم- شماره 133

مقدمه:

یکی از شاخصهای کلیدی برای افزایش توان رقابتی و کیفیتی محصولات و خدمات تولیدی سازمانها و موسسات، برقراری و ایجاد رابطه تنگاتنگ با عرضه کنندگان مواد و قطعات اولیه و همکاری و ارزیابی دقیق آنان است. ازسوی دیگر، پیشرفتهای شگرف در زمینه تکنولوژی های نوین ارتباطی و فراگیر شدن اینترنت در تمامی زمینه های زندگی، این فرصت را برای سازمانها فراهم ساخته است که هرچه بیشتر از این ابزار درجهت افزایش کیفیت محصولات و خدمات خود ودرنهایت افزایش رضایت مشتریان و کسب سود بیشتر بهره ببرند.

ادامه مطلب ...

بازاریابی اعتمادی

 مولف/مترجم: دکتر سیدکامران نوربخش

منبع: ماهنامه تدبیر-سال پانزدهم-شماره 146

مقدمه: نتیجه مطالعات به عمل آمده از سایت های علمی و نیز شرکتهای موفق که بخشهایی از آن در این مقاله آمده است نشانگر گرایشات جدیدی در عرصه بازاریابی است. نکته حایزاهمیت در این مقاله، رویکرد جدیدی است که بویژه با ورود به عصر تکنولوژی های نوین شرکتهای معتبر در کشورهای پیشرفته و صنعتی در امر بازاریابی موردتوجه قرار دارند. با ارائه پارادایم های جدید بازاریابی، ضرورت دارد شرکتهای کشور ما هم به تدریج با این مفاهیم آشنا گردند. در این زمینه وظیفه اندیشمندان بازاریابی بسیار دشوار است. موضوع اعتماد بین خریدار و فروشنده امروزه به عنوان یک امـــــر واجب مطرح می گردد به طوری که بازاریابی جدید باید مبتنی بر اعتماد باشد لذا (بازاریابی اعتمادی) نامگذاری شد.

ادامه مطلب ...

هنر رفتار با افراد دشوار

مولف/مترجم: مرجان فیاضی، ملیحه میرزاده
منبع: ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 179
 

چکیده: همه ما هر روز با افراد دشوار سر و کار داریم. شما نمی‌توانید همیشه از افراد مسئله ساز دوری کنید. شناخت این افراد و چگونگی برخورد با آنها به شما کمک خواهد کرد تا ارتباطات بهتری داشته باشید. این مقاله روشهایی را برای شناخت و برقراری ارتباط با افراد دشوار بیان می کند.

ادامه مطلب ...

مقدمه ای بر نظریه آشوب در مدیریت کیفیت

منبع:  http://www.mbaforum.ir 
دکتر بهروز ریاحی
مهندس نرجس سلطان محمدی

چکیده
درطی سالهای اخیر که کیفیت به یکی از مهمترین فاکتورهای تولید محصول تبدیل شده است ، سازمانها برای بقای خود ملزم به استفاده ازابزارهای ارتقای کیفیت هستند. یکی از این ابزارها تئوری نظم غایی است.
این نظریه به قولی پس از نظریات کوانتوم و نسبیت سومین انقلاب علمی این عصر به شمار می رود. انگاره اصلی و کلیدی تئوری آشوب این است که در هر بی نظمی ، نظمی نهفته است. به این معنا که نباید نظم را تنها در یک مقیاس جستجو کرد. پدیده ای که در مقیاس محلی، کاملا تصادفی و غیرقابل پیش بینی به نظر می رسد، چه بسا در مقیاس بزرگتر، کاملا پایا و قابل پیش بینی باشد.
معمولا درمحاورات روزمره، آشوب وآشفتگی نشانه بی نظمی وسازمان نیافتگی تلقی می شود وآثارمنفی آن درذهن جلوه می‌نماید. اما در واقع با پیدایش نگرش جدید وروشن شدن ابعاد علمی ونظری آن امروزه دیگر بی نظمی وآشوب به مفهوم سازمان نیافتگی ، ناکارایی ودرهم ریختگی تلقی نمی‌شود، بلکه بی نظمی وجود جنبه های غیرقابل پیش بینی واتفاقی درپدیده های پویاست . در این مقاله سعی شده است با استفاده از نقش خلاقانه بی نظمی وآشوب به حل مسائل پیچیده درمحیط‌های پرآشوب پرداخته شود تا با استفاده از خواص این فرضیه به بهبود در کیفیت تولیدات برسیم.

ادامه مطلب ...

اعلام برنامه فیلیپ کاتلر در ارمنستان

 منبع:وبسایت رسمی دکتر درگیhttp://www.dargi.ir 

فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی نوین، بر اساس تقویم سمینارهای آموزشی، آبان ماه امسال به ارمنستان سفر می‌کند. کاتلر، در این سمینار با استادان بازاریابی، صاحبنظران بازاریابی، دانشجویان بازاریابی از ایران، روسیه، اکراین، بلاروس، ترکیه، امارات دیدار و سخنرانی خواهد کرد. یکی از اصلی ترین هدفهای کاتلر در این سفر به ارمنستان افتتاح مرکز بین المللی مدیریت و بازاریابی به نام مرکز نفوذ کاتلر (kotler Impact) است.
آقای کیبریا رئیس Kotler Impact در تازه ترین اظهار نظر خود اعلام کرد به نظر او در ارمنستان بازاریابی وجود ندارد، زیرا بازاریابی فقط نشان دادن آگهیهای تلویزیونی یا فروش سازمان یافته نیست بلکه تدوین یک برنامه درازمدت است. به گفته او بازاریابی به معنای برآورده کردن نیازها و خواسته‌های مصرف‌کنندگان است. بنابراین مرکز کاتلر ایمپکت قصد دارد بر چهار گروه کلیدی تمرکز کند و به آموزش سران شرکتها، مدیران و دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد بپردازد.
شرکت TMBA به عنوان شریک آموزشی این سمینار، از مدتها قبل فعالیتهای متنوعی را برای هماهنگی استادان بازاریابی دانشجویان بازاریابی ایران به منظور حضور در سمینار کاتلر اجرا کرده است. برنامه دیدار رسمی کاتلر از ارمنستان به صورت زیر از پیش تعیین شده است .

ادامه مطلب ...

روشهای انتقال تکنولوژی

مولف/مترجم: سیدعبدالحمید عربی

منبع: ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 179

چکیده:

انتقال و جذب تکنولوژی در جهان سوم ، مقوله پیچیده ای است که هم از نظر علمی و هم از جنبه ابعاد فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی سالهاست نه فقط کشورهای در حال توسعه، بلکه بسیاری از مجامع پژوهشی غرب و سازمانهای بین المللی را به خود مشغول داشته است. سطح تکنولوژیهای کشورهای پیشرفته و جهان سوم فاصله محسوسی دارد.برای کاستن فاصله تکنولوژی کشورهای پیشرفته و کمتر توسعه یافته، انتقال تکنولوژی یک لازمه انکار ناپذیر است. انتقال تکنولوژی باروشهای مختلف و وسائل مختلف امکانپذیر است که با توجه به موقعیت انتقال دهنده تکنولوژی وانتقال گیرنده تکنولوژی مشخص می‌شود .

ادامه مطلب ...

استراتژی تامین منابع از خارج سازمان

مولف/مترجم: علی کنعانی و اکبر حسن پور

منبع: ماهنامه تدبیر- سال چهاردهم- شماره 133

چکیده:

یکی از استراتژی هایی که شرکتها و سازمانها بــرای توسعه فعالیتهای خود به کار می برند عبارت است از: استراتژی رشد عمودی که به موجب آن شرکتها فعالیتهای بعد و یا قبل از فعالیتهای خود در زنجیره عرضه را انجام می دهند. نتیجه رشد عمودی ادغام عمودی است. ادغام عمودی نشان می دهد که یک موسسه تاچه حد مراحل مختلف زنجیره ارزش صنعت خود، اعم از کسب مواد اولیه، تامین اجزاء و قطعات، تولید محصول نهایی و حتی فروش کالایش را خود انجام دهد (PORTER, 2001, P.74) ولی تغییرات اجزاء در محیط رقابتی باعث تغییر دیدگاه شرکتها نسبت به ادغام عمودی شده است. دلیل اولیه برای این تغییــر جهت عبــارت است از: نیـاز به انعطاف پذیری، توانایی برای مواجهه با رقابت بیشتر در عرصه جهان و عقب نماندن از تغییر فناوری. بدین منظور برای برآورده شدن چنین نیازهایــی استــراتـژی هایی مطرح شده اند من جمله استراتژی تامین منابع از خارج از سازمان است.(FATEHI, 1996.P.402) تامین منابع از خارج از سازمان (OUTSOURCING) یعنی اینکه کالاها و خدماتی که قبلاً در داخل سازمان تهیه می شد، از دیگران خریداری شود و از خدمات آنها استفاده گردد. (FILL&VISER, P.44) در این مقاله به تشریح فرایند، مزایا و معایب استراتژی تامین منابع از خارج پرداخته می شود.

ادامه مطلب ...