نویسنده : محبی، محمد
چکیده
منبع : روزنامه همشهری، شنبه 23 مهر 1384، سال سیزدهم، شماره 3825، صفحه 11.کلیدواژه : روابط عمومی ؛ نقش ؛ جایگاه ؛ وظایف
همه می دانند کار کردن برای کارکنان در یک نهاد یا سازمان، بدون همراهی و همگامی کارکنان به بار نخواهد نشست، همراه کردن کارکنان، جلب مشارکت و اعتماد آنان برای پیشرفت های مادی و معنوی سازمان از جمله وظایف و کارکردهای اساسی روابط عمومی است. تقویت روابط عمومی ها جهت تقویت روابط عاطفی مدیران و کارکنان، جایگاه روابط عمومی در اطلاع رسانی دولت و فرهنگ سازی در سازمانها از دیگر کارکردهای این نهاد است.توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.
نویسنده : آقازمانی، علی محمد
چکیده
در این مقاله ماهیت و ویژگی های سازمان های الکترونیکی شرح داده می شود و اثرات آن بر مدیریت سازمان و کارکنان مورد بررسی قرار می گیرد.
منبع : روزنامه شرق، چهارشنبه 4 آبان 1384، سال سوم، شماره 610کلیدواژه : سازمان الکترونیکی ؛ e-organization ؛ کسب و کار الکترونیک ؛ مدیریت سازمان الکترونیکی ؛ سازمان مجازی
۱- مقدمه
هر اندازه که فناورى روز به افق هاى جدیدى دست مى یابد، دگردیسى جدیدى در فرایند شکل گیرى سازمان ها و نهاد هاى سنتى در حوزه هاى مختلف ایجاد مى شود. سازمان هاى الکترونیکى، یکى از پدیده هاى اخیر سرزمین هاى دیجیتالى محلى و بین المللى است که دولت هاى الکترونیکى جالبى را پدید آورده اند. دولت هایى که قصد ارتباط با مخاطبان در فرمت هاى غیرحضورى، با توجیه سهولت و تسریع در امر ارتباطات و اطلاع رسانى و خدمات رسانى بهینه دارند.
نویسنده : کوین جویس
مترجم : مهذب حسینیان، سیما
چکیده
شناخت روشن "قدرت روابط انسانی" یکی از ویژگی های مشخص "توسعه سازمانی" است. با اقتباس از استعاره مارگارت ویتلی در کتاب "علم جدید"، قدرت سازمانی ناشی از روابط انسانی می تواند با نیروی حاصل از انرژی هسته ای مقایسه شود. اندیشمندان پیشتازی چون ویتلی، دیوید کوپررایدر و ادگار شن، قدرت روابط انسانی را تایید می کنند. تاثیر افکار آنها موجب کارآمد تر شدن سازمانها و نیز بهبود دنیای ما شده است.استفاده از انرژی روابط انسانی نه تنها برای تقویت عملکرد سازمان، بلکه برای سلامتی و کامیابی زندگی فردی نیز بسیار مهم و حیاتی است.
ادامه مطلب ...شراره عاضدی تهرانی
چکیده: در عصری که تغییر مداوم و عدم اطمینان از مهمترین ویژگیهای آن است و کسب و کارها هر روز با مسائل جدید و ناشناختهای از جنس آینده روبهرو هستند، چگونه میتوان برای آینده برنامهریزی کرد. از این رو، برای شناختن آنچه آینده نامیده میشود، تکنیکهای مختلفی بروز کردهاند. آیندهنگری، آیندهنگاری، آیندهآزمایی و... . این مقاله روش آیندهآزمایی را به عنوان رویکردی برای ساختارمند کردن تفکر جمعی یا گروهی، به منظور درک بهتر الزامات آینده کسب و کار معرفی میکند و پس از برشمردن انواع آینده در بحث آیندهآزمایی، دو رویکرد مربوط به این بحث، یعنی رویاپردازی و سناریوپردازی را تشریح میکند.
نویسنده : حسن نژاد، امید (عضو هیات مدیره گروه مشاورین پارس)
چکیده
در این مقاله روش مدیریت طرح (MC) شرح داده می شود و مزایا و معایب آن شمرده میشود و در ادامه شرح وظایف و خدمات مدیریت طرح نوضیح داده میشود و در پایان پروژههای مختلف بر اساس چگونگی مدیریت طرح دستهبندی میشوند.
کلیدواژه : مدیریت طرح ؛ پیمانکاری مدیریت ؛ مدیریت پیمان ؛ MC ؛ Management Contracting
1- مقدمه
از آنجا که اغلب مجریان طرحهای بزرگ عمرانی موفق به تکمیل و راه اندازی طرحهایشان، مطابق زمان و هزینه های پیش بینی شده نمیشوند، با مشکلات زیادی مواجه می باشند. پیچیدگی تکنولوژیکی، تنوع تخصصهای مورد نیاز، نامناسب بودن طراحیها، حجم عظیم فعالیتها و همچنین تعداد زیاد سازمانها و افراد درگیر در طرح، همگی از مسائلی هستند که اغلب مجریان طرح را در پروژه های بزرگ و پیچیده از رسیدن به اهداف پروژه باز می دارند. معضلات ناشی از این مسائل، زمانی نمود بیشتری خواهد داشت که مجری طرح تجربه و تخصص لازم را در اداره کردن پروژه های مشابه کسب نکرده باشد و علیرغم نداشتن ذهنیت روشن نسبت به فعالیتها و نیازهای آتی پروژه، مسئولیت مدیریت و هماهنگی طرح را نیز بر عهده گیرد. در ابداع روشهای نوین اجرا و مدیریت طرحهای بزرگ سعی می شود تا اولاً هماهنگی و یکپارچگی بیشتری میان مراحل طراحی و ساخت برقرار گردد و ثانیاً وظایف مدیریتی از وظایف فنی طراحی و ساخت مستقل گردد. روش پیمانکاری مدیریت (MC) از جمله این روشها می باشد که غالباٌ در طرحهای بزرگ صنعتی و در کشور ما در طرحهای پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفته است. در این روش پیمانکار مدیریت یا مدیر طرح (MC) به صورت عضوی از تیم کارفرما گشته تا بر اساس یک حقالزحمه توافق شده و به دور از تمایلات سودجویانه پیمانکاری، به انجام خدمات مدیریت در زمینه ساخت بپردازد.
نویسنده : فروزنده، کاظم
چکیده
در این مقاله مشتری، اهمیت مشتری، منافع دریافتی مشتری، انتظارات مشتری و رویکرد سازمان به مشتری مورد بررسی قرار می گیرد.
منبع : روزنامه جام جم، چهارشنبه 5 اردیبهشت 1386، سال هفتم، شماره 1982، صفحه 10.کلیدواژه : مشتری ؛ بازاریابی
مقدمه
عصر حاضر با ویژگی هایی همچون فراوانی عرضه ، گسترش رقابت ، تحولات فناوری ، جهانی شدن و... همراه است که بعضی ثمرات آن برای مشتریان انفجار انتخاب ، افزایش قدرت چانه زنی و دستیابی به ارزش بیشتر است.در ارتباط تعاملی بین صنعت به معنای مجموعه ای از رقبا که در یک بازار هدف تعریف شده با هم رقابت می کنند و بازار به معنای مجموعه ای از مشتریان بالفعل و بالقوه بنگاه های اقتصادی آنچه به ظاهر داد و ستد می شود، کالا یا خدمتی است که بنگاه به مشتریان خود می دهد و در مقابل ، پول یا شبه پول می گیرد، اما در حقیقت مشتریان ، کالا یا خدمت نمی خرند، بلکه ارزش را از بنگاه های اقتصادی دریافت می کنند.
سازمانها و شرکتها همواره با محدودیت منابع مواجه بوده و هستند. بدلیل وجود این محدودیت ها استفاده بهینه از منابع برای آنها ضروری می باشد. آنچه که یک شرکت را از سایر رقبایش متمایز می سازد، استفاده مناسب از منابع در دسترس میباشد. یکی از مهمترین منابع سازمانها بودجه در اختیار آنها است که معمولاً یکی از اقلام این بودجه به تبلیغات شرکتها اختصاص مییابد. در اغلب شرکتها این بودجه بصورت درصدی از فروش تعیین شده و هزینه می شود. ولی عموماً سازمانها کمتر به اثربخشی تبلیغات خود توجه مینمایند. در نتیجه ممکن است علیرغم صرف هزینههای زیاد، به نتایج مطلوب دست پیدا نکنند. لذا برای اطمینان کافی از اثر بخشی تبلیغات، قبل از صرف هزینههای آن میبایست اقداماتی صورت پذیرد که از مهترین آنها می توان به هدف گذاری تبلیغات اشاره کرد.
ادامه مطلب ...نویسنده : ورشوچی، هانیه
منبع : روزنامه همشهری، سه شنبه 25 اردیبهشت 1386، سال پانزدهم، شماره 4268، صفحه 23.کلیدواژه : ارتباط غیر کلامی ؛ زبان تن ؛ زیان بدن
علائم غیر کلامی، نه تنها احساسات فرد را به تصویر میکشند بلکه اغلب نشان میدهند او چگونه با احساسات کنار میآید.بخش مهمی از تعامل انسانها شامل ارتباطات غیرکلامی است. مثلاً اطوارها، حالتهای چهره و ژستهای افراد میتوانند نگرشها و احساسات آنها را به دیگران انتقال دهند و این حرکات و موارد زیادی میتوانند حتی مؤثرتر از پیامهای کلامی باشند.به نوعی میتوان گفت: کنش متقابل شامل شکلهای متعدد ارتباط غیرکلامی- مبادله اطلاعات و معنی از طریق حالتهای چهره، اشارات با حرکات بدن- میشود. ارتباط غیرکلامی گاهی «زبان بدن» نامیده شده، که گمراهکننده است، زیرا مشخصاً از این گونه اشارات غیرکلامی برای حذف، تقویت یا بسط آنچه که به صورت کلام گفته میشود استفاده میکنیم. الکساندر لوون، روانشناس، این نکته را چنین بیان میکند: «هنگامی که انسان تفسیر زبان حالت بدن را یاد میگیرد، هیچ واژهای را به اندازه آن روشن و واضح نمییابد.» تحقیقات نشان داده است که محل قرار گرفتن دست و پا در هنگام مکالمه چیزهایی درباره پایگاه متفاوت افراد به ما میگوید. وقتی افراد با کسانی صحبت میکنند که از نظر پایگاه از آنها پایینترند یا از قدرت کمتری برخوردارند، دستها و پاهای آنان آرامتر و راحتتر است. اما وقتی با افرادی از پایگاه بالاتر صحبت میکنند ژست آنها خشکتر و به اصطلاح عصا قورت دادهتر است. در حالی که وضعیت راحتتر بدن که کمی متمایل به سوی شخص دیگر باشد، نشان دهنده علاقه و دوستی است.
ادامه مطلب ... مولف/مترجم: دکتر محمد فتحیان، مونا گلچین پور
منبع: ماهنامه تدبیر-سال هفدهم -شماره 175
چکیده: در این مقاله سعی بر آن است تا اهمیت چابکی سازمانها به ویژه سازمانها ی تولیدی ، تاثیر آن بر وضعیت رقابتی سازمان، آمادگی سازمان برای رویارویی با هر نوع تغییر ، کاهش هزینه های سازمانی ، جلب رضایت مشتری و ... مورد بررسی قرار گیرند . در این راستا ویژگیها و اصول کلیدی یک سازمان تولیدی چابک که آن را از دیگر سیستمهای تولیدی جدا می کند ، ابعاد تولید چابک که یک سازمان تولیدی برای حرکت به سوی چابکی باید روی آن تمرکز کند ، معرفی ابزارهای مورد نیاز برای تحقق چابکی و سپس مرور نتایج چابک شدن سازمان و ارائه برآوردهایی در این زمینه ، اهمیت موضوع و جایگاه آن در تولید محصول یا ارائه خدمت روشن شده است . پس از آن ، یک استراتژی رقابتی که سازمان چابک برای غلبه بر رقبا و افزایش فروش خود از آن استفاده می کند ، ارائه شده و علل نیاز سازمانها به تشکیل سازمان مجازی که نمونه کامل سازمانهای چابک هستند ، آمده است . پس از این موارد، مدلی پیشنهادی برای بررسی وضعیت چابکی در سازمانها وراهکارهایی در راستای چابکی سازمانی ارائه شده است و مطالعه موردی با استفاده از این مدل صورت گرفته و نتایج آن در این مقاله آورده شده است .