MBA

Master of Business Administration

MBA

Master of Business Administration

7عادت مردمان موثر

TRIZ به معنای تئوری حل مسئله به روش ابداعی است. گنریش آلتشولر برای اولین بار در سال 1946 این تئوری را با طرح این نظریه که قوانین عمومی برای نوآوری وجود دارند که پایه و اساس نوآوریهای خلاقانه هستند و به پیشرفت فناوری منجر می شوند. مورد بررسی قرار داد. با مجهزشدن به قوانین و الگو توسعه سیستم های این تکنیک، مردم می آموزند که چگونه می توان دست به خلاقیت و نوآوری زد، فرایند نوآوری را پیش بینی کرد و در مسیر آن گام برداشت.
ادامه مطلب ...

تیپ شناسی شخصیت در فضای آنلاین

منبع: مدیران ایران

خلاصه:یکی از حوزه های پژوهشی بررسی رفتار آنلاین، همین تیپ های شخصیتی هستند و اینکه چگونه بصورت سوبژکتیو تجربه می کنند و به انواع ویژگی های روان شناسانه مختلف در سایبراسپیس واکنش نشان می دهند.
اینکه چگونه تجربه آنلاین را برای دیگران به وجود می آورند و جنبه های آسیب زننده و سودمند فعالیت های آنلاین این افراد چقدر حائز اهمیت است.
تحقیقات بالینی نیز چنین نشان می‌دهند که سبک ها-الگوهای متمایز شناخت محوری در رابطه با تفکر و ادراک وجود دارند و با تیپ های گوناگون مرتبط بوده و ممکن است روشن کنند که چرا افراد مختلف یک نوع فعالیت آنلاین را بر سایر فعالیت ها ترجیح می دهند..محیط های آنلاین نحوة عملکرد و رفتارهای افراد و گروه ها را در این قلمرو ها (گستره ها) تعیین کرده و شکل می دهند. اما این فقط نیمی از ماجرا است.


ادامه مطلب ...

چطور روی 20 درصد امور حیاتی خود تمرکز کنید

اگر به شما بگویم که این امکان را دارید تا از طریق متمرکز نمودن وقت و انرژی‌تان بر انجام برخی از کارهایی که هم‌اکنون نیز در حال انجامشان هستید، زندگی خود را به طرز شگفت‌انگیزی متحول کنید، نتایج بهتری بگیرید، پول بیشتری به‌دست آورید و از موفقیت‌های بیشتری لذت ببرید، چه خواهیدگفت؟

این موضوع حقیقت دارد و بر پایه قانون شناخته شده‌ای بنا شده است که بیش از یک قرن قدمت دارد. با این وجود، یک مانع ساده و پنهان وجود دارد که افراد را از به‌کار بردن آن باز می‌دارد. قانون مذکور مثل یک غار بزرگ پر از گنج می‌ماند که ورودی آن نیز به راحتی قابل رویت است، حتی می‌توان به وضوح طلا و جواهراتی را که می‌درخشند و انسان را به سوی خود می‌کشند، مشاهده کرد؛ اما فقط یک نفر از بین هزار نفر وجود دارد که وارد می‌شود و از خود پذیرایی می‌کند.

ادامه مطلب ...

توهم مدیریت همزمان امور

در حین کنفرانس تلفنی که با اعضای هیات مدیره داشتم، تصمیم گرفتم که یک ایمیل برای یکی از مشتری ها بفرستم. آن ایمیل را فرستادم.
ولی چند دقیقه بعد مجبور شدم یکی دیگر نیز بفرستم، زیرا فراموش کردم ضمیمه ای را که می خواستم به آن الصاق کنم. بعد از ارسال متوجه شدم که این بار ضمیمه مزبور را اشتباهی فرستاده ام، بالاخره ایمیل سوم را ارسال کردم؛ در حالی که توضیحی را در مورد علت اشتباهی بودن ضمیمه نیز به آن افزوده بودم. سرانجام وقتی دوباره روی کنفرانس تلفنی متمرکز شدم دریافتم سوالی را که رییس هیات مدیره از من پرسیده بود، نشنیده ام.

ادامه مطلب ...

مدیران متفکر، کارمندان باهوش

شتاب تغییرات دنیای امروز، باعث شده است روند حرکت ها خطی نبوده و الزاماً آینده در راستای گذشته نباشد. از سویی، تجارب گذشته زمانی می تواند چراغ فراروی آیندگان باشد که رفتارها و اتفاقات، تکراری و قابل پیش بینی باشند. یکی از زمینه های پرچالش امروز جوامع، مدیریت است و چگونگی مدیریت بر نهادها و سازمان ها نیز موضوع روز در بسیاری از محافل علمی در میان اندیشمندان است.
از آنجایی که بسترسازی به منظور رفع مشکلات و موانع رشد سازمان ها اصولاً با تغییرات بنیادی زمانبر و هزینه ساز امکان پذیر نیست، مدیران به تفکر درباره آسانترین و بهترین راه کارها برای رشد و توسعه سازمان های خود می پردازند. محیط های سازمان ها نیز همانند محیط های اجتماعی، پیاپی در تلاطم و تغییر می باشند، دریافت های گوناگونی که برای مدیریت بر سازمان ها عرضه می شوند، پیوسته رو به کاستی و نارسایی اند.

ادامه مطلب ...

علل بی انگیزگی کارکنان چیست؟

غالبا از مدیران باتجربه می شنوم که اعتراض کنان می گویند: «کارکنان دیگر در کار انگیزه ندارند» اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، تقصیر مدیران و روش های سازمانی است نه کارکنان!
بی انگیز گی کارکنان تقریبا همواره ناشی از یکی از عوامل زیر است:
▪ گزینش ▪ هدف های مبهم و نامشخص ▪ نظام ارزیابی عملکرد ▪ نظام قدردانی و پاداش دهی سازمان یا عدم توانایی مدیر در نشان دادن و قبولاندن کارآمدی نظام های ارزیابی و پاداش دهی سازمان به کارکنان.

ادامه مطلب ...

چگونه یک سخنرانی ماندگار ایراد کنیم؟

منبع:m2modir.blogfa.com

مدیران در هر زمان و مکانی باید آماده ارائه مطالب مختلف، به مخاطبان متفاوت باشند. مدیران در این سخنرانی‌ها به دنبال اطلاع‌رسانی، ترغیب یا تاثیرگذاری بر تصمیمات یا بهبود عملکرد هستند.
 
در داخل سازمان ممکن است با گروهی از کارکنان یا همه همکاران صحبت کنند و در بیرون برای گروه‌های اجتماعی، مطبوعات یا سازمان‌های دیگر سخنرانی کنند. به خاطر داشته باشید آمادگی برای چنین سخنرانی‌هایی حیاتی است؛ زیرا یک نطق ضعیف می‌تواند شالوده‌ای را که هفته‌ها به دقت طراحی شده است، به کلی ویران کند. اگر می‌خواهید سخنرانی ماندگاری داشته باشید به نکات زیر توجه کنید:
ادامه مطلب ...

چگونه یک طرح پژوهشی بنویسیم ؟

چگونه یک طرح پژوهشی بنویسیم ؟ 

برای انجام هر نوع پژوهشی، اولین و اساسی ترین گام، تهیه طرحی جامع و کامل در این زمینه می باشد. معمولا انجام این مرحله برای بسیاری از پژوهشگران بسیار مشکل می باشد. گروهی معتقدند که تهیه طرح پژوهش، در واقع، «جهت یابی پژوهشی» می باشد، به این معنا که پس از تهیه طرح، پژوهشگر فقط باید خود را ملزم بداند که در چارچوب طرح نوشته شده حرکت نماید. مقدمهبرای انجام هر نوع پژوهشی، اولین و اساسی ترین گام، تهیه طرحی جامع و کامل در این زمینه می باشد. معمولا انجام این مرحله برای بسیاری از پژوهشگران بسیار مشکل می باشد. گروهی معتقدند که تهیه طرح پژوهش، در واقع، «جهت یابی پژوهشی» می باشد، به این معنا که پس از تهیه طرح، پژوهشگر فقط باید خود را ملزم بداند که در چارچوب طرح نوشته شده حرکت نماید. با توجه به گسترش دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه های استان و نیاز دانشجویان و نیز سایر پژوهشگران آزاد و شاغل در دستگاههای دولتی و خصوصی نگارنده سعی نموده است که به زبان ساده و با توضیح و بیان مطلب در حد متعارف -با توجه به محدود بودن صفحه نشریه- رئوس مطالب مربوط به تهیه و تنظیم طرح های پژوهشی را ارایه نماید
ادامه مطلب ...

تکنیک خلاقیت شش کلاه تفکر

نویسنده : حمید میرزاآقایی -روزنامه اعتماد
در جریان‌ زندگی‌ خویش‌ که‌ بخشی‌ از آن‌ در سازمان‌ها، محیط‌های‌ خانوادگی‌ و یا در کنار دوستان‌ سپری‌ می‌شود، گاهی‌ نیازمند برگزاری‌ جلسات‌ برای‌ اتخاذ تصمیمات‌ جدید هستیم‌. اگرچه‌ گهگاه‌ در تصور مردم‌، برگزاری‌ جلسات‌ به‌ عنوان‌ یک‌ عمل‌ غیرکارا مطرح‌ می‌شود اما بهره‌گیری‌ درست‌ و اصولی‌ از آن‌ می‌تواند بسیار اثر بخش‌ باشد. به‌ همین‌ علت‌ هر نشستی‌ در خانواده‌ و یا با دوستان‌ و یا در محل‌ کار و نظیر اینها می‌تواند زمینه‌یی‌ برای‌ شروع‌ یک‌ تصمیم‌ گیری‌ ارزشمند باشد.
ادوارد دوبونو پدر تفکر خلاق‌ در کتاب‌ «شش‌ کلاه‌ تفکر» یک‌ روش‌ خلاقانه‌ ارایه‌ می‌کند و از طریق‌ آن‌ می‌کوشد نشست‌ افراد به‌ دور یکدیگر را به‌ اقدامی‌ ثمربخش‌ و کارا تبدیل‌ کند.
ادامه مطلب ...

مفاهیم مبهم بهره‌وری و عملکرد

مترجم:افسانه باقری
منبع: INTERNATIONAL JOURNAL OF PRODUCTIVITY AND PERFORMANCE MANAGEMENT JAN, 2005چکیده
هدف این مقاله آن است که شیوه های برخورد با مفاهیم «بهره وری» و «عملکرد» در ادبیات را مورد بررسی قرار داده و نشان دهد که اصطلاحات به کاررفته در این رشته ها، اغلب به طور مبهم تعریف شده اند و درک درستی از آنها وجود ندارد و سپس ادبیات مربوط به عملکرد علمی و عملی طی 30 سال گذشته مورد بازنگری قرار می گیرد.معنای پنج اصطلاح(بهره وری، عملکرد، سوددهی، کارایی و اثربخشی)تشریح و چگونگی ارتباط درونی آنها نشان داده می‌شود.از آنجایی که ایجاد یک دستور زبان مشترک کار ساده ای نیست، باید این حقیقت را پذیرفت که بعدها نیز افراد برداشتهای گوناگونی از اصطلاحات توضیح داده شده در این مقاله خواهند داشت. اغلب شیوه های سنجش و بهبود، بدون درک روشنی از آنچه باید اندازه گیری شود یا بهبودیابد،به کار گرفته می شوند. به دلیل این رویکرد عملگرا نسبت به بهبود، فرصت فهم کامل و سپس به حد اکثر رساندن عوامل اساسی و موثر در رقابت پذیری و موفقیت به سادگی از دست می رود.

ادامه مطلب ...