MBA

Master of Business Administration

MBA

Master of Business Administration

انواع پرداختهای تشویقی

شهرام خلیل نژاد
چکیده
همان طور که می‌دانیم در حال حاضر بسیاری از کارکنان تنها حقوق یا دستمزد ساعتی نمی‌گیرند، بلکه آنها از انواع پاداشها و مزایا و منافع نیز بهره مند می‌شوند . یکی از این موارد، سیستم‌های پرداخت تشویقی یا پرداخت بر اساس عملکرد است. تحقیقات نشان می‌دهند که پرداختهای تشویقی فردی در حدود 30% و پرداختهای تشویقی گروهی در حدود 15 تا 20 درصد بر عملکرد افراد و در نتیجه عملکرد کل سازمان اثر می‌گذارد .
هدف از این مقاله توضیح مفهوم پرداختهای تشویقی و چرایی استفاده گسترده تر از آن در سالهای اخیر، بیان اهداف کلیدی برنامه های پرداخت تشویقی، سبکهای مختلف پرداخت و مزایا و معایب آنها ، رابطه سیستم‌های پرداخت مبتنی بر عملکرد با فرهنگ سازمانی و ملی، چگونگی تامین مالی این گونه طرحهای جبران خدمت و ارتباط این‌گونه پرداختها با اهداف استراتژیک بازرگانی و ... است.

ادامه مطلب ...

رابطه راهبرد سازمان با مدیریت کیفیت جامع

چکیده
مطالعه ارائه شده در این مقاله ، تناسب عملیات مدیریت کیفیت جامع در نقش میانجیگری رابطه میان استراتژی سازمان و عملکرد سازمانی را بررسی می کند . با بررسی مدیریت کیفیت جامع در ارتباط با استراتژی سازمان ، مطالعه به دنبال بهبود درک فلسفه مدیریت کیفیت جامع در زمینه های گسترده تر است. همچنین مناقشاتی که در ادبیات موضوع در مورد رابطه میان مدیریت کیفیت جامع و استراتژی های رهبری هزینه و تمایز سازمانی وجود دارد ، مجدداً بررسی و برطرف می شود . داده های تجربی این مطالعه از نظرسنجی 194 مدیر ارشد و میانی شرکتهای استرالیایی جمع آوری شد . یافته ها نشان می دهند که مدیریت کیفیت جامع به طور قابل ملاحظه ، با استراتژی تفکیک رابطه مثبت دارد و به طور جزئی ، در رابطه میان استراتژی تفکیک و سه معیار عملکرد (کیفیت محصول ، نوآوری محصول و نوآوری فرایند) نقش میانجیگری ایفا می نماید .
ادامه مطلب ...

مفاهیم بازاریابی(طنز)

منبع: مدیران ایران

مفاهیم بازاریابی
یک استاد دانشگاه مفاهیم بازاریابی را با مثال هایی جالب برای دانشجویانش بازگو می کند:

1- دختری دلربا را در جشنی می بینید، به سراغش می روید و می گویید: “من بسیار ثروتمند هستم، با من ازدواج کن!” ,.....
 

این بازاریابی مستقیم (بی واسطه) است.

ادامه مطلب ...

یادگیری سازمانی پارادایم جدید در مدیریت؟


یادگیری سازمانی پارادایم جدید در مدیریت؟
مترجم:فاطمه طاهری
یادگیری سازمانی که از دهه 1990 مورد توجه بسیاری از مراکز آکادمیک ونیز صنعتی قرار گرفت، نتیجه دو عامل مهم است: ماهیت دنیای به سرعت در حال تغییری که در آن زندگی می کنیم و محیط رقابتی که شرکتها در آن فعالیت می کنند. این مقاله در جستجو و ارزیابی مبنایی عقلایی برای یاد گیری سازمانی و نیز گزاره های اصلی که آن را می‌سازند، است.این مقاله نتیجه گیری می کند که گرچه ممکن است یادگیری سازمانی ،سهم مهمی در اداره سازمانها داشته باشد ،اما آیا اینکه این موضوع برای همه سازمانها و شرایط عملی هست یا خیر، مورد تردید است.
ادامه مطلب ...

فرایند توسعه محصول جدید

مولف/مترجم: دکتر محمدتقی تقوی فرد، محسن اخباری
منبع: ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 184
چکیده: توجه به ابعاد مختلف خواسته ها و نیازمندیهای مشتریان اصلی ترین عامل انگیزه بخش برای ارائه محصول یا خدمت جدید نزد سازمانهاست. در این مقاله ضمن معرفی فرایند توسعه محصول جدید (New Product Development) و اهداف آن، به توصیف مهم‌ترین دلایل شکست پروژه های توسعه محصول جدید پرداخته شده است. همچنین انواع الگوهای شناخته شده توسعه محصول با یکدیگر مقایسه شده اند. در بخش پایانی مقاله نیز به مجموعه فرایندهای اصلی فرایند توسعه محصول جدید با الگوگرفتن از چارچوب طبقه بندی فرایند (PCF)، ارائه شده از مرکز بهره وری و کیفیت امریکا (APQC) مورد توجه قرار گرفته است.

ادامه مطلب ...

توسعه پایدار ؛ مقایسه هند و ژاپن

چکیده: توسعه و بالندگی هر جامعه ای در نتیجه برنامه ریزی توسعه و تدوین استراتژیهای توسعه پایدار است . توسعه به مفهوم تحول کیفی، گذار از دوره ای به دورة دیگر مستلزم ایجاد تغییر همه جانبه در ابعاد اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی و... است. توسعه، فرایندی در هم تنیده ودارای ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی،اجتماعی وفرهنگی است و به معنای فراهم شدن زمینه‌های لازم برای پیدایی ظرفیت‌ها و قابلیتهای عناصر مختلف در اجتماع ومیدان یافتن آنها برای دستیابی به پیشرفت وافزایش توانائیهای کمی وکیفی در بطن جامعه و حکومت است که علاوه بر عقلانیت ابزاری‌ هابرماس، عقلانیت فرهنگی وعقلانیت ارتباطی را نیز در بر می گیرد. (هابرماس،1372) توسعه برخلاف انقلاب که می تواند به یکباره اتفاق بیفتد با فرایند و در یک دوره زمانی می تواند رخ ‌دهد. این مقاله براساس مفاهیم توسعه پایدار، فرایند توسعه را در دو کشور هند و ژاپن مورد مقایسه قرار می‌دهد.

ادامه مطلب ...

کشف استعداد های موجود در سازمان و ایجاد انگیزه

 

نویسنده : امیر عباس   کاویانی نیا


 چکیده:
امروزه استفاده صحیح  و بهینه از منابع موجود در دستور کار تمامی سازمانها و ارگانها  قرار دارد از مهمترین این منابع میتوان از سرمایه های انسانی موجود در سازمان نام برد، مدیریت صحیح منابع انسانی می تواند باعث کاهش هدر رفت تمامی منابع سازمان گردد بیشتر سازمانها با مشکلاتی در زمینه منابع انسانی خود روبرو هستند  که از مهمترین آنها میشود از عدم انگیزه کاری کارمندان و کارکنان خود و همین طور عدم توانایی در استفاده بهینه از تمامی ظرفیت های  نیروی انسانی موجود در سازمان نام برد این امر در سازمانهایی که کارکنانش  احساس امنیت شغلی بیشتری می کنند بارز تر است .
در این مقاله سعی شده است با توجه به روشهای شناسایی استعدادها و توانایی های موجود در سازمان  چگونگی ایجاد انگیزه و استفاده از حد اکثر توانایی وکارایی کارکنان بررسی شود. 

نکات کلیدی:  استعداد - انگیزه –کارایی- سازمان پیشرو- استفاده بهینه از منابع

 

ادامه مطلب ...

فرمان هایی برای کارآفرینی

 فرمان هایی برای کارآفرینی

خلاصه:کار آفرینی موتور توسعه ی کشورهایی است که قصد توسعه کرده اند.
کارآفرینان اگر چه راه سختی را انتخاب کرده اند اما این راه در عین سختی بسیار شیرین و هیجان بر انگیز است . برای تبدیل شدن به یک کار آفرین موفق فرمان زیر را فراموش نکنید.

ادامه مطلب ...

وقتی از «شهر مجازی» حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

وقتی از «شهر مجازی» حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟
در شهرهای مجازی خدمات شهری همان‌طور که از عنوان آن مشخص است، علاوه بر ارائه اطلاعات شهری، بخشی از خدمات شهری به ‌صورت آنلاین برای شهروندان قابل دسترس است. شهروندان به کمک این پایگاه‌های اینترنتی می‌توانند برخی امور از قبیل پرداخت عوارض شهری، ارائه درخواست برای دریافت خدمات شهری، پیگیری پرونده‌های مربوط به امور اداری و خدماتی و مواردی از این دست را به شکل آنلاین انجام دهند.


.
ادامه مطلب ...

انواع پرداختهای تشویقی

انواع پرداختهای تشویقی
http://bashari.blogfa.com/post-326.aspx
همان طور که می‌دانیم در حال حاضر بسیاری از کارکنان تنها حقوق یا دستمزد ساعتی نمی‌گیرند، بلکه آنها از انواع پاداشها و مزایا و منافع نیز بهره مند می‌شوند . یکی از این موارد، سیستم‌های پرداخت تشویقی یا پرداخت بر اساس عملکرد است. تحقیقات نشان می‌دهند که پرداختهای تشویقی فردی در حدود 30% و پرداختهای تشویقی گروهی در حدود 15 تا 20 درصد بر عملکرد افراد و در نتیجه عملکرد کل سازمان اثر می‌گذارد .
هدف از این مقاله توضیح مفهوم پرداختهای تشویقی و چرایی استفاده گسترده تر از آن در سالهای اخیر، بیان اهداف کلیدی برنامه های پرداخت تشویقی، سبکهای مختلف پرداخت و مزایا و معایب آنها ، رابطه سیستم‌های پرداخت مبتنی بر عملکرد با فرهنگ سازمانی و ملی ، چگونگی تامین مالی این گونه طرحهای جبران خدمت و ارتباط این‌گونه پرداختها با اهداف استراتژیک بازرگانی و ... است.
 

ادامه مطلب ...