-
همپوشی بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری
1390/04/28 09:37
مولف/مترجم: پیمان غفاری آشتیانی منبع: ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره181 چکیده: امروزه معاملاتی که تنها بر اثر بخشی عناصر آمیخته بازاریابی تاکید داشت، به سوی بازاریابی مبتنی بر رابطه و برقراری مدیریت موثر ارتباط با مشتری تغییر جهت داده است. طی دو دهه گذشته سازمان های بسیاری به اهمیت رضایتمندی مشتریان خود واقف شده و...
-
مزیت رقابتی پایدار
1390/04/28 09:33
مولف/مترجم: علی مهری منبع: ماهنامه تدبیر-سال چهاردهم-شماره140 مقدمه: نگاهی نافذ به جهان پیرامون این حقیقت را آشکار می کند که «جهان امروز بسیار متفاوت از گذشته است» که در این راستا از ویژگیهای مسلط جهان امروز می توان به جهانی شدن اقتصاد، تولید انبوه و ظرفیت مازاد در اکثر بازارها، رقابت برمبنای زمان، انبوه اطلاعات و...
-
نظارت در سازمانهای مجازی
1390/04/27 13:19
مولف/مترجم: غلامرضا کریمی منبع: ماهنامه تدبیر-سال چهاردهم-شماره141 مقدمه: «سازمان مجازی» ازجمله مفاهیم جدید در مطبوعات مدیریت است که تعریف یگانه ای که موردقبول همه صاحبنظران باشد، تا به حال از آن حاصل نشده است. این مفهوم باتوجه به نیاز سازمانهای امروزی به پاسخگویی سریعتر به نیازهای محیطی و رویارویی موثر با پدیده جهانی...
-
شش استراتژی همسوسازی کسب و کار و فناوری اطلاعات
1390/04/27 13:15
مولف/مترجم: ترجمه و تلخیص: پژمان علیمیرزایی منبع: IQ MAGAZINE MARCH/APRIL 2003 مقدمه: معمولاً رهبری تغییر در سازمان باید در حوزه های عمل و رفتار، فلسفه و تفکر سازمانی و فرهنگ، دست به اصلاحات عمیق و جسورانه ای بزند. بنابراین، همانند هر تغییر دیگری، همسویی موردبحث، نیاز به ایجاد تعهد و عزم راسخ مدیر اجرایی ارشد در سطح...
-
سیستم های کاری با عملکرد بالا
1390/04/22 10:04
مولف/مترجم: دکتر حمید رحیمیان و فرخنده گودرزی منبع: ماهنامه تدبیر-سال بیستم-شماره 202 مقدمه: در محیط بسیار رقابتی امروز، منابع سنتی مزیت رقابتی سازمانها، مانند: تکنولوژی، حق امتیازها و صرفه های اقتصادی، با پدیده جهانی شدن و دیگر تغییرات محیطی، کارآمدی خود را از دست داده اند. بنابراین، حفظ و جذب کارکنان مستعد، ماهر و...
-
استراتژی تجاری اسب تروا
1390/04/22 09:57
منبع: ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 179 چکیده: بهره گیری از اصل غافلگیری و فریب دشمن از دیرباز متداول بوده است . در عصر حاضر اصل غافلگیری و فریب با ویژگی های خاص خود و تاکتیک های مختلف در عرصه رقابت کسب و کارها مورد توجه قرار گرفته است.هوشمندان دنیای تجارت، افسانه تروا را به عرصه کسب و کار آوردند تا بازارهای محافظت...
-
مشتریان باارزش
1390/04/21 13:12
منبع: راهکار مدیریت نویسنده حکایت : باترا، پرومودا منبع : باترا، پرومودا. 1387. رمز و راز زندگی بهتر. چاپ نخست؛ تهران: انتشارات بهزاد.کلیدواژهها : مشتری ؛ ارزش ؛ کیفیت در اوزاکا، شیرینیسرای بسیار مشهوری بود. شهرت او به خاطر شیرینیهای خوشمزهای بود که میپخت. مشتریهای بسیار ثروتمندی به این مغازه میآمدند، چون قیمت...
-
همیشه رئیس بمانید
1390/04/21 13:01
منبع: راهکار مدیریت نویسنده شاهرخ، رزیتا متن نکته برخی تصور میکنند که رئیس بودن فقط پشت میز نشستن، سیگار کشیدن و به دیگران دستور دادن است. ممکن است برخی افراد از این که میبینند کسانی هستند که از حرفهایشان اطاعت میکنند و به آنها احترام میگذارند احساس رضایت کنند ولی واقعیت اینطور نیست. متأسفانه، آنچه شما میبینید...
-
مهندسی مجدد در سازمانهای دولتی
1390/04/20 09:00
منبع: JOURNAL OF MANAGEMENT INFORMATION SYSTEMS مترجمان: رها بهروز- امیر البدوی چکیده دانش موجود ما در حوزه مهندسی مجدد فرایند کسب و کار(BPR=BUSINESS PROCESS REENGINEERING) عموماً حاصل تجربیات اجرای پروژههای مهندسی مجدد در بنگاههای خصوصی است. در این مقاله تلاش میشود که ابتدا با توجه به تفاوتهای ماهوی بخش دولتی و...
-
اعتماد کلید ثروت های نامرئی
1390/04/20 08:55
عبدالمجید عبدالباقی محمدرضا دلوی چکیده طرح رویکرد ثروتهای ناملموس(سرمایه اجتماعی)، نشاندهنده اهمیت نقش ساختارها و روابط اجتماعی بر متغیرهای اقتصادی است. سرمایه اجتماعی حاصل پدیده های مختلف در یک سیستم اجتماعی است: 1)اعتماد متقابل؛ 2) تعامل اجتماعی متقابل؛ 3) گروههای اجتماعی؛ 4) احساس هویت جمعی و گروهی؛ 5)احساس وجود...
-
اهمیت ارزش در نظام بازاریابی
1390/04/19 09:45
پرویز درگی منبع: سایت MBA دانشگاه صنعتی شریف چکیده در این مقاله با شمردن خصوصیاتی از عصر حاضر به تعریف ارزش و اهمیت نظام بازاریابی برای بقای بنگاه های اقتصادی پرداخته شده است و ضمن تشریح عوامل تشکیل دهنده ارزش که شامل مقایسه بین هزینه های مالی ـ زمان ـ انرژی و روانی از سویی و فایده های چهارگانه اصلی ـ جانبی ـ ارتباطات...
-
فنون مذاکره برای حل مسائل سازمانی
1390/04/19 09:38
مولف: محمد جعفر موغلی منبع: ماهنامه تدبیر-سال بیستم-شماره 202 مقدمه: بیشتر مدیران حرفه ای به اهمیت مذاکره در زندگی واقفند، زیرا زمان قابل توجهی از زندگی حرفه ای خود را صرف مذاکره می کنند. به علاوه، زندگی شخصی شان هم با مذاکره همرا ه است. موفقیت و اثر بخشی حرفه ای آنان به شدت متأثر از توانایی آنها در هنر و فن مذاکره...
-
مدیریت شایستگی
1390/04/18 10:33
مولف/مترجم: ترجمه: صمد مطلبی اصل منبع: ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 187 چکیده: هدف مقاله حاضر، بررسی مفاهیم کلیدی مدیریت شایستگی و ارائه چارچوبی برای توسعه روش شایستگی است که بدین منظور ویژگیهای مدیریت شایستگی را از 22 سیستم مدیریت شایستگی و 18 سیستم مدیریت یادگیری بررسی می کند. یافته های پژوهش حاکی از آن است که...
-
کسب مزیت رقابتی با خلق سازمان یادگیرنده
1390/04/18 10:30
مولف/مترجم: بهنام شهایی منبع: ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 184 چکیده: یکی از راههای کسب مزیت رقابتی پایدار، تاکید و توجه بر یادگیری مستمر کارکنان سازمان به منظور نیل به اهداف سازمانی با حداکثر اثربخشی است. مسلما، محیط متغیر امروز، به سازمانها اجازه نخواهد داد که در مقابل فشارهای ناشی از مهارت، تواناییهاو تکنولوژیهای...
-
نیل به سرآمدی با ابزار مدیریت دانش
1390/04/14 11:52
دکتر حسین ادب محمد شفیع خانی چکیده تغییر و تحولات سریع در بازارهای جهانی ، سازمانها را با چالشهای مختلفی روبرو کرده است وحتی باقی ماندن دربازارهای داخلی مستلزم رقابت با رقبای قدرتمند است و با توجه به گسترش و پیچیدگی اهداف ، فرایندها وساختار سازمانی درصحنه رقابت ، سازمانهایی می توانند به بقای خود ادامه دهند که نسبت به...
-
موانع ذهنی تفکر خلاق
1390/04/14 11:46
امیر کرمی سید رضا سید جوادین چکیده خلاقیت از جمله عواملی است که نقش بسیار مهمی در توسعه و حل مشکلات درون و برون سازمانی دارد. بنابراین سازمانهایی که در فکر بقا در بازار رقابت هستند، به این مفهوم توجه ویژهای دارند و برای نهادینه کردن تفکر خلاق در سازمان تلاش می کنند. اما همواره موانعی در راه تفکر خلاق وجود دارد که...
-
مدیریت و تفویض اختیار
1390/04/06 11:29
منبع: راهکار مدیریت نویسنده : محی الدینی، پریسا چکیده امروزه در علوم سیاسی و اداری مفاهیم تمرکز و عدم تمرکز در موارد گوناگون به صورت مبهم وپیچیده بکار می رود. ریشه این ابهام در نظریات و عقاید سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه است. به طوری که در هر نوع نظام سیاسی و اجتماعی حدودی از افراط یا تفریط در تمرکز قدرت وتصمیم گیری...
-
حکایت
1390/04/06 11:23
منبع:راهکار مدیریت کلیدواژهها : شناسایی مسئله ؛ تعریف مسئله ؛ حل مسئله متن حکایت مایکل، راننده اتوبوس شهری، مثل همیشه اول صبح اتوبوسش را روشن کرد و در مسیر همیشگی شروع به کار کرد. در چند ایستگاه اول همه چیز مثل معمول بود و تعدادی مسافر پیاده می شدند و چند نفر هم سوار می شدند. در ایستگاه بعدی، یک مرد با هیکل بزرگ،...
-
همپوشی بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری
1390/04/05 21:23
پیمان غفاری آشتیانی چکیده معاملاتی که تنها بر اثر بخشی عناصر آمیخته بازاریابی تاکید داشت، به سوی بازاریابی مبتنی بر رابطه و برقراری مدیریت موثر ارتباط با مشتری تغییر جهت داده است. طی دو دهه گذشته سازمانهای بسیاری به اهمیت رضایتمندی مشتریان خود واقف شده و دریافتهاند که حفظ مشتریان موجود به مراتب کم هزینه تر از جذب...
-
سر نخ گمشده تبلیغات
1390/04/05 21:14
شادی گلچینفر امیر بختائی چکیده سازمانها و شرکتها همواره با محدودیت منابع مواجه بوده و هستند. به دلیل وجود این محدودیتها استفاده بهینه از منابع برای آنها ضروری است. آنچه که یک شرکت را از سایر رقبایش متمایز می سازد، استفاده مناسب از منابع در دسترس است. یکی از مهمترین منابع سازمانها بودجه در اختیار آنها است که معمولاً...
-
مدیر الکترونیک؛ یک الزام
1390/04/02 20:55
مولف/مترجم: دکتر مرجان فیاضی منبع: ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 182 چکیده: فناوری اطلاعات و بهخصوص اینترنت، فضای کسب و کار و بازار محصولات و خدمات را دگرگون ساخته است. بنابراین بسیاری از سازمانها و شرکتها برای اینکه بتوانند در محیط رقابتی جهانی فعالیت کنند، به استفاده از ابزارها و روشهای الکترونیک از جمله کسب و کار...
-
الگوهای اندازه گیری سرمایة فکری با نگاهی به بخش خدمات
1390/04/02 20:52
مولف/مترجم: دکتر محمد حسن فطرس و تورج بیگی منبع: ماهنامه تدبیر-سال بیستم-شماره 203 چکیده: رشد نوین اقتصادی، از دانش و اطلاعات سرچشمه می گیرد. این امر موجب افزایش اهمیّت سرمایة فکری (IC= Intellectual Capital) به عنوان مقوله ای پژوهشی و اقتصادی شده است. نقش و سهم سرمایة فکری در پیشرفت مدیریتی، فنّی و اجتماعی اقتصاد...
-
قدرت روابط انسانی
1390/03/30 10:29
نویسنده : کوین جویس مترجم : مهذب حسینیان، سیما چکیده شناخت روشن "قدرت روابط انسانی" یکی از ویژگی های مشخص "توسعه سازمانی" است. با اقتباس از استعاره مارگارت ویتلی در کتاب "علم جدید"، قدرت سازمانی ناشی از روابط انسانی می تواند با نیروی حاصل از انرژی هسته ای مقایسه شود. اندیشمندان پیشتازی...
-
اصول قیمت گذاری
1390/03/30 10:18
مولف/مترجم: شادی گلچینفر و امیر بختائی منبع: ماهنامه تدبیر-سال هفدهم-شماره 178 چکیده: تمامی سازمانها و شرکتها، برای کالاها و خدماتی که عرضه میدارند قیمتی تعیین میکنند. این قیمت ممکن است در قالب مفاهیم گوناگون مانند شهریه، آبونمان، حق عمل، اجاره بها و ... عنوان شود. در بین اجزای آمیزه بازاریابی، قیمت تنها عاملی است...
-
ده روش غلط مدیریت
1390/03/29 10:39
نویسنده مهشید باستانی پورمقدم 1) وقتی کارکنان، خوب کار میکنند، مدیران اصلاً توجه نمیکنند، ولی در صورت خطا، آنها را سرزنش و بعضاً تنبیه میکنند. 2) مدیران ناکارآمد، واقعیتها را برای کارکنان بازگو نمیکنند. آنها در حالی که اخبار خوشایند را بزک کرده و به شکل بزرگنمایی شده به کارکنان خود نشان میدهند، سعی میکنند اخبار...
-
8 روش برای تقویت قدرت خلاقیت
1390/03/29 10:35
حتی اگر نابغه نباشید، می توانید از استراتژی های کسانی مثل ارسطو و انیشتین، برای تقویت قدرت خلاقیت و اداره ی بهتر زندگیتان استفاده کنید. در این مقاله 8 استراتژی مهم برایتان آورده ایم که شما را تشویق می کند تا به جای پروراندن فکرها و تصورات بیهوده، کارآمد و مفید فکر کنید تا راه حل مشکلاتتان را خودتان به دست آورید. 1. به...
-
دورکاری : انقلاب فراگیر کار الکترونیکی
1390/03/29 10:31
نویسنده : عباسی، محمدرضا چکیده در این مقاله موضوع دورکاری مورد بررسی قرار می گیرد. دورکاری و دورکار تعریف می شوند و مزایا، موانع، شرایط و نیازمندی های آن شرح داده می شوند. کلیدواژه : دورکاری ؛ دورکار ؛ کار از راه دور ؛ teleworking ؛ مشاغل دورکاری 1- مقدمه توسعه و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات اعم از رایانه، شبکه های...
-
از ساختار تا فرایند؛ چشم اندازی از یک سازمان فرایندگرا
1390/03/28 21:53
منبع : اینترنت مترجم : الهویردی حبیب پور چکیده مدت زمان زیادی است که موضوع طراحی سازمان، تحت الشعاع نگرش وظیفه ای به سازمان است. براساس این دیدگاه، سازمانها به عنوان سلسلـه مراتبی از اختیار و کنترل در نظر گرفته می شوند. اما مفاهیم متداولی از قبیل کیفیت فراگیر(TQM, TQC) و مهندسی مجدد (BPR) مـــی توانند به عنوان کوششی...
-
ساختارهای جدید سازمان و مدیریت فرایند
1390/03/28 21:48
محمد رحیم رمضانیان سید حامد پوربخش چکیده محیط کسب و کار کنونی، محیط تغییر و دگرگونیهای سریع است. این تغییرات باعث شده است که صاحبنظران در دهه های اخیر، بحثهای گسترده ای را در زمینه ضرورت توجه به عوامل محیطی در مطالعه سازمانها مطرح کنند. منظور از عوامل محیطی مجموعه ای از ویژگیهای قابل اندازه گیری محیطی است که به طور...
-
افزایش بهرهوری در بخش خدمات
1390/03/22 22:08
مولف/مترجم: جواد محبوبی مقدمه:بهره وری، استفاده موثر و کارآمد از ورودیها یا منابع برای تولید یا ارائه خروجیها است. ورودیها یا نهاده ها، منابعی (نظیر انرژی، مواد اولیه، سرمایه و نیروی کار) هستند که برای خلق خروجی یا ستانده (که عبارت است از کالاهای تولید شده با خدمات ارائه شده توسط یک سازمان) استفاده می شود.بهره وری...