-
سهیم سازی تجربه، پرهیز از آزمون و خطا
1390/03/22 21:59
مولف/ان: فریبا عدلی منبع: ماهنامه تدبیر-سال بیستم-شماره 202 مقدمه: تجربه، این توانایی منحصر به فرد بشری، همان چیزی که ما را انسان میسازد، باوجود اهمیت فزاینده آن، در طول تاریخ حیات بشری، کمتر مورد توجه آگاهانه به عنوان منبع یادگیری و دانش آفرینی قرار گرفته است. انتقال تجربه از زمانی که پدران، پسران را با خود به شکار...
-
تأثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت کیفیت جامع
1390/03/21 22:17
مولف/مترجم: غلامعلی رئیسی اردلی- حسن خاکباز منبع: ماهنامه تدبیر-سال شانزدهم-شماره 165 چکیده: فناوری اطلاعات (IT) و مدیریت کیفیت جامع (TQM) ، تأثیر مهمی بر عملکرد شرکتها دارند و هر یک بهصورت گسترده مورد مطالعه قرار گرفته اند. با وجود این، مطالعات اندکی درباره ارتباط بین این دو و بهویژه تأثیری که فناوری اطلاعات بر روی...
-
مهارتهای مدیریتی چگونه میتوان اعتماد به نفس پیدا کرد؟
1390/03/21 22:09
منبع:مدیران ایران هوتسا عسکری نسب خلاصه:تنها عده کمی از مردم بدون داشتن اعتماد به نفس در کسبوکار خود موفق میشوند. همه افراد از جوانان بیتجربه گرفته تا مدیران با تجربه و رده بالا، زمانی در زندگی احساس کردهاند که توانایی لازم جهت مقابله با چالشهای پیش آمده را ندارند. همه افراد دچار چنین حالت ناامنی میشوند؛ اما...
-
تاثیر فرهنگ سازمانی بر فساد اداری
1390/03/18 23:38
علی تقوی چکیده فساد و تقلب پدیدههایی هستند که کلیه کشورهای جهان کم و بیش با آن دست به گریبانند . پیامد های مخرب فساد و تضاد آن با منافع عام ، از جمله اتلاف منابع ، کاهش رشد اقتصادی کشورها و کاهش اثر بخشی، باعث توجه روز افزون به اهمیت پدیده تقلب و فساد در جوامع مختلف شده است(رهنمودهای ASOSI ، 2003) حکومتها و دولتها از...
-
توسعه چینی از کنترل مردم تا ایجاد زمینههای رشد
1390/03/18 23:29
منبع: مجله صنعت و توسعه دکتر محمود سریع القلم در سال 1978، اقتصاد چین حدود نیم درصد اقتصاد بینالملل محسوب میشد. ولی با افزایش، تجارت خارجی این کشور از 20 میلیارد دلار در سال 1978 به 851 میلیارد دلار در سال 2005 این رقم به حدود چهار درصد اقتصاد فعلی بینالملل رسیده است. اقتصاد چین در شرایط حاضر، یک سوم اقتصاد ژاپن...
-
زمانی که یک موفقیت حتمی به شکست میانجامد
1390/03/16 22:04
سریما نازاریان منبع:دنیای اقتصاد خلاصه:نتیجه همه تحقیقات انجام شده پیشبینی میکرد که مغازههای «راند بعد TF» یک موفقیت حتمیخواهند بود. پس چه شد؟ موبلی 29 ساله در حالی که در کتوشلوار تابستانی خود عرق میریخت، در بیرون مرکز خرید منتظر مدیرعامل بود. او تا همین لحظه نیم ساعت دیر کرده بود. هر خودروی سیاهی که به مرکز...
-
یک مدیر چهموقع باید معذرت خواهی کند؟
1390/03/16 21:58
منبع: مدیران ایران خلاصه:زمانی که اشتباه میکنیم، از ما انتظار میرود که معذرت خواهی کنیم. فردی را که میرنجانیم، انتظار دارد که ما اشتباه خود را بپذیریم. ما هم در مقابل سعی میکنیم با گفتن «عذر میخواهم» اشتباه خود را جبران کنیم. ولی زمانی که در نقش یک مدیر قرار میگیریم، شرایط فرق میکند. مدیران نه تنها برای اعمال...
-
هموار سازی سودوبازده تعدیل شده براساس ریسک
1390/03/11 09:54
مولف/مترجم: دکتر سیدمجید شریعت پناهی، حسین سمائی منبع: ماهنامه تدبیر-سال پانزدهم-شماره 146 مقدمه: تداوم انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم، ایجاد کارخانه های بزرگ و اجرای طرحهای عظیم صنعتی نیازمند سرمایه های کلان بود. تامین چنین سرمایه هایی از امکانات مالی یک یا چند سرمایه گذار فراتر بود و از سوئی، یک یا چند سرمایه دار نیز...
-
خدمات متقابل مدیریت و حسابرسی داخلی در سازمان
1390/03/11 09:52
مولف/مترجم: علی خوزین منبع: ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 170 چکیده: هر یک از قسمتهای یک سازمان در جهت اثربخشی و کارائی نیاز به ویژگیهائی در محیط فعالیت خود دارد. تعاملات و روابط حرفهای حسابرسان داخلی، به عنوان یکی از قسمتهای مهم سازمان، با سایر مدیران، عامل مهمی در جهت نیل به اهداف حسابرسی داخلی و در مرحله بعد بهره...
-
بازنگری در بهره وری
1390/03/10 09:09
عبدالله آراسته چکیده تاکنون مطالب زیادی درخصوص بهره وری، اهمیت و تعاریف آن، انواع واهداف بهره وری نگاشته شده است. آنچه این گفتار درپی آن است، گذر از این مفاهیم و پرداختن به ابعاد تازه بهره وری است. اگر بهره وری را استفاده مطلوب، موثر و بهینه از مجموعه امکانات، ظرفیتها، پتانسیلها، نیروها، منابع و فرصتها تعریف کنیم و...
-
هنرپیشه آگهی تبلیغاتی با چشمی ورم کرده!
1390/03/10 08:51
منبع:پایگاه تخصصی اتاق مدیریت ارتباط با مشتری ماه گذشته خبری منتشر شد که شاید درنگاه اول چندان نباید جلب توجه می کرد. اما عکسی که همراه آن در صفحه اول روزنامه های انگلیسی به چاپ رسیده بود سبب شد تا قربانی این سرقت شهرتی جهانی پیدا کند.برنی اکلستون مدیر مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک در جهان که دارایی او بیش از دو میلیون...
-
چگونه از نیروی فروش برای آغاز رشد استفاده کنیم
1390/03/09 09:09
منبع:پایگاه تخصصی اتاق مدیریت ارتباط با مشتری در این مقاله به چهار روش خلاقانه که شرکتها میتوانند با کمک آنها از نمایندگیهای فروش خود به عنوان امتیازی برای رسیدن به رشد استفاده کنند، اشاره خواهد شد. هیچ راه گریزی از تاثیرات نیروی فروش درمسیر رشد شرکت شما وجود ندارد. گروه فروش خط مقدم یک کسب و کار است که در بهترین...
-
6 فن موثر برای جذب مشتری در قالب پرسش و پاسخ
1390/03/09 08:53
منبع:پایگاه تخصصی اتاق مدیریت ارتباط با مشتری کسب و کارهای کوچک معمولاً با مشکلات زیادی روبه رو میشوند. برای مثال، شخصی که کار دو، سه یا چهار نفر را به تنهایی انجام میدهد، مسلم است که در کارش با مشکلات زیادی روبه رو میشود چرا که همزمان باید مشتریان را ملاقات کند، محصولاتش را ب فروشد و در سمینارهای مختلف شرکت...
-
مقاله پارادایم چابکی: تعریف ها، ویژگی ها و مضامین
1390/03/07 08:52
بهنام شهائی منبع: ماهنامه تدبیر، شماره 194 چکیده در بازار رقابتی، نیاز مبرمی به توسعه و بهبود انعطافپذیری و نیز پاسخگویی سازمان وجود دارد. امروزه بسیاری از سازمانها و شرکتها با رقابت فزاینده پایدار و نامطمئنی روبهرو هستند که به واسطه نوآوریهای تکنولوژیکی، تغییر محیطهای بازاری و نیازهای درحال تغییر مشتریان، شدت...
-
مقاله هوش تجاری و تصمیمات کلان سازمانی
1390/03/07 08:51
امین گلستانی منبع: ماهنامه تدبیر، شماره 190 چکیده در این نوشتار آثار مثبتی که هوش تجاری (BI=BUSINESS INTELLEGENCE) بر تصمیمات عمده و کلان سازمانی دارد اشاره شده است و به عمده موارد قابل توجه در معماری هوش تجاری و مزایای آن به همراه نحوه برخورد و نوع پیاده سازی آن پرداخته شده است، هوش تجاری نه به عنوان یک ابزار یا یک...
-
مقاله پارادایم چابکی: تعریف ها، ویژگی ها و مضامین
1390/03/07 08:48
بهنام شهائی منبع: ماهنامه تدبیر، شماره 194 چکیده در بازار رقابتی، نیاز مبرمی به توسعه و بهبود انعطافپذیری و نیز پاسخگویی سازمان وجود دارد. امروزه بسیاری از سازمانها و شرکتها با رقابت فزاینده پایدار و نامطمئنی روبهرو هستند که به واسطه نوآوریهای تکنولوژیکی، تغییر محیطهای بازاری و نیازهای درحال تغییر مشتریان، شدت...
-
مقایسه دو سبک رهبری خدمتگزار و تحول گرا
1390/03/05 10:15
دو محیط، دو سبک رهبری ماندنی تونکه نژاد چکیده این مقاله به بررسی دو سبک از سبکهای جدید رهبری یعنی سبک رهبری خدمتگزار و سبک رهبری تحولگرا، که می تواند به مدیران در اتخاذ سبک رهبری مناسب کمک کند، می پردازد. سبکهای رهبری خدمتگزار و تحول گرا که از سبکهای نوین رهبری هستند، به دلیل ریشه و مبنای یکسان از شباهتهای زیادی...
-
کلینیک بازاریابی و تبلیغات، رفتار مصرف کننده
1390/03/05 10:05
مولف/مترجم: شادی گلچینفر و امیر بختائی منبع: ماهنامه تدبیر-سال هفدهم -شماره 174 مقدمه: همه ما مصرفکننده هستیم. بدین معنی که بر مبنای نظم خاصی، غذا، لباس، مسکن، تحصیل، خدمات، ایدهها و ... را استفاده یا مصرف میکنیم. تصمیماتی که در مورد مصرف، تقاضا برای مواد خام، حمل و نقل، خدمات فنی و یا استقرار و تخصیص منابع...
-
کلینیک بازاریابی و تبلیغات، مدیریت بر نام تجاری
1390/03/04 10:10
مولف/مترجم: شادی گلچینفر و امیر بختائی منبع: ماهنامه تدبیر-سال هفدهم -شماره 173 مقدمه: شاید بتوان گفت که بارزترین مهارت حرفه ای بازاریابان، قابلیت و توانایی آنها در ایجاد، حفظ، مراقبت و ارتقای نام تجاری (BRAND) است. تعیین نام تجاری هنر و بنیان بازاریابی است. نام تجاری سبب شناسایی فروشنده یا سازنده میشود. نام تجاری...
-
تغیر نگرش
1390/03/04 10:01
پدر بی ملاحظه نویسنده حکایت : استفان کاوی منبع : راهکار مدیریت کلیدواژهها : نوع نگاه ؛ نوع برداشت ؛ تغییر برداشت ؛ تغییر دیدگاه ؛ زاویه دید متن حکایت استفان کاوی (از سرشناسترین چهرههای علم موفقیت) شاید با الهام از همین حرف انیشتین است که میگوید:« اگر میخواهید در زندگی و روابط شخصیتان تغییرات جزیی به وجود آورید به...
-
راهکارهای تقویت و توسعه مهارت های ارتباطی در مدیران (قسمت اول: م
1390/03/03 11:51
منبع: راهکار مدیریت نویسنده : عباسی، محمدرضا سال انتشار : 1390 چکیده در این مقاله مهارت های ارتباط رو در رو به عنوان یکی از مهارت های ارتباطی مدیران شرح و آموزش داده می شود. کلیدواژه : مهارت های مدیریتی ؛ مهارت های ارتباطی ؛ ارتباط رو د ررو ؛ managment skills 1- مقدمه همه ما در محیط کارمان از فرصتهای یکسانی...
-
دورکاری : انقلاب فراگیر کار الکترونیکی
1390/03/03 11:39
منبع:راهکارمدیریت نویسنده : عباسی، محمدرضا سال انتشار : 1390 چکیده در این مقاله موضوع دورکاری مورد بررسی قرار می گیرد. دورکاری و دورکار تعریف می شوند و مزایا، موانع، شرایط و نیازمندی های آن شرح داده می شوند. کلیدواژه : دورکاری ؛ دورکار ؛ کار از راه دور ؛ teleworking ؛ مشاغل دورکاری ۱- مقدمه توسعه و گسترش فناوری...
-
مدیریت زنجیره تامین: تعریف، تاریخچه، اهداف، فرایندها، مزایا و مو
1390/03/01 11:44
منبع:راهکار مدیریت نویسنده : میان آبادی، عباسعلی چکیده برا ی محیط همیشه در حال تغییراین دوران وتغییر در شیوه تعاملات شرکتها با تامین کنندگان ومشتریان و پیچیدگی بازارها، کاهش دوره عمر محصولات و اهمیت یافتن زمان پاسخگویی به مشتریان و افزایش انعطاف پذیری، زنجیره تامین عاملی حیاتی برای رقابت پذیری سازمان ها می باشد....
-
کلینیک بازاریابی و تبلیغات بخش بندی بازار
1390/03/01 11:40
مولف/مترجم: شادی گلچینفر و امیر بختائی منبع: ماهنامه تدبیر-سال هفدهم -شماره 175 مقدمه: بخش بندی بازار(Market Segmentation)، فرایندی است که بر اساس آن یک بازار به زیربخشهای متمایزی از مشتریانی که نیازها و مشخصاتشان یکسان است تقسیمبندی می شود. از آنجاکه مشتریان هر بخش نیازها و خواستههای یکسانی دارند، به یک طرح...
-
کلینیک بازاریابی و تبلیغات
1390/02/31 13:17
مولف/مترجم: امیر بختائی - شادی گلچینفر منبع: ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 170 مقدمه: شروع فعالیتهای تولیدی و سرمایهگذاری همیشه با مطالعه و برنامهریزی علمی همراه است. در شرکتهای بزرگ قبل از شروع عملیات تولید، گروه تحقیقات و بازاریابی برای امکان سنجی در مورد مقبولیت کالا و نیاز بازار فعالیتهای خود را آغاز میکند....
-
مدیریت پیشبرانه پروژه: بر اساس یک دیدگاه استراتژیک مدیریت پروژه
1390/02/31 13:10
مترجم: مهدی سهرابی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه ازاد سنندج موضوع: مدیریت پروژه منبع: K.A. Artto et al., 2001, international journal of project management, 255-264 چکیده: این مقاله یک رویکرد مدیریت پروژه را معرفی می کند که بر اساس یک نگرش استراتژیک در فرایند تکمیل پروژه متمرکز شده است. این قبیل نگرش...
-
مدیریت دولتی نوین و توسعه پایدار
1390/02/30 21:56
منبع : Sharif MBA students forum حسن عباس زاده چکیده توسعه پایدار، مفهوم جدیدی است که از طریق پیوند بین ابعاد مختلف توسعه (اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی) و توجه خاص به ملاحظات محیطی و حفظ محیط زیست از دهه 80 به طور گستردهای مطرح گردید. از سوی دیگر، مدیریت دولتی نوین به منظور افزایش مسئولیت مدیران به محیط پیرامونی...
-
نظامهای کنترل مدیریت در سازمانهای امروز
1390/02/30 21:48
منبع : Sharif MBA students forum مریم طبیب زاده چکیده سازمانها برای حفظ بقای خود و پیشرفت در دنیای رقابتی امروز به بهبود مستمر عملکرد خود نیاز دارند و در این راستا استفاده از نظام های کنترل مدیریت ضروری است. این مقاله به معرفی نظام های کنترل مدیریت می پردازد و فرایند کنتـرل را به عنـوان اسـاس مدیـریت عملکرد مطـرح...
-
طرح ریزی استراتژیک اطلاعاتی , مهمترین عامل موفقیت سازمانها
1390/02/27 20:21
منبع: راهکار مدیریت خلاصه:شاید امروزه یکی از مشکلات تعریف فن آوری اطلاعات ( IT ) باشد . هر کس با نگرش متفاوت ، تعریف متفاوتی از IT ارائه می کند . لذا بهترین روش برای تعریف چنین موضوع گسترده ای ، ارائه مفاهیم و ایده های مرتبط با آن است . IT بیشتر یک استراتژی ، اندیشه ، فکر و ابزار در حوزه انسانها همراه با نوآوری است ....
-
ده راه برای اداره کمپین تبلیغاتی
1390/02/27 19:37
منبع: راهکار مدیریت آپریل دانکن - ترجمه: پریسا قادری منبع: انارنامه - شماره ۴ روزنامه سرمایه خلاصه:ایده های متنوعی در نشریات چاپ و منتشر می شود که گاه در انبوه مطالب به خوبی آشکار نیست.از آنجا که خواننده علاقه مند به دانستن است، گزینش این مطالب نیز در خور توجه است چون می تواند دانش و تجربه ارزشمندی تقدیم خواننده کند....