-
مدیریت منابع انسانی قدرتمندی شرکتهای کوچک
1390/01/16 09:09
دکتر غلامعلی طبرسا منا احدیان چکیده مبنای ثروت آفرینی در اقتصاد امروز، دانش و تخصص است. آینده از انقلابی خبر میدهد که نیروی حرکت آن از اندیشههای انسانها سرچشمه میگیرد. بیشک عصر حاضر، عصر سازمانهاست و متولیان این سازمانها، انسانها هستند. انسانهایی که خود به واسطه در اختیار داشتن عظیمترین منبع قدرت یعنی تفکر،...
-
سازمانهای مجازی - از رویا تا واقعیت
1390/01/15 10:03
سید شهاب الدین حجازی چکیده در دهه های گذشته، بوروکراسی پیچیده سازمانها، دارای آنچنان قوام و تعصبی بودکه خدشه به آن امری مذموم و بعضا نا ممکن تلقی می شد. در چنین فضایی اندیشه خلق سازمانهای مجازی بی شباهت به رویا نبود. اما در عصر حاضر تغییرات شگرف سازمانها و پیشرفتهای غیر قابل تصور تکنولوژی ارتباطی، اطلاعاتی و نیز...
-
بازاریابی اینترنتی با رویکرد چهار اِس (4S)
1390/01/15 10:00
رضا برادران کاظم زاده فاطمه شکرریز اردلانی چکیده این مقاله مروری بر انتقاداتی است که در زمینه آمیزه بازاریابی 4p صورت گرفته است. آمیزهای که مهمترین ابزار معمول و رایج بازاریابی سنتی و موضوعات اصلی را به عنوان بنیان و پایه بازاریابی واقعی (فیزیکی وسنتی) در 4 گروه (PRODUCT, PRICE, PLACE, PROMOTION) طبقهبندی میکند. در...
-
سال نو مبارک
1389/12/29 07:54
-
مهارتهای مدیریتی
1389/12/28 08:13
منبع: Harvard Business Review 12 اعتقاد رهبران بزرگ چه چیزی باعث مهارت یک مدیر شده و او را پرآوازه میکند؟ من برای پیدا کردن جواب این سوال تحقیقات زیادی انجام دادهام که به زودی در قالب کتابی تحت عنوان «مدیر خوب، مدیر بد» منتشر خواهد شد . همیشه تلاش کردهام نوشتههایم بر پایه شواهد و مدارک باشد و به همین خاطر از پند و...
-
چگونه قیمتگذاری هوشمندانه نتیجه میدهد (1)
1389/12/28 08:09
منبع: knowledge@wharton شرکت شما کالایی را تولید کرده که به نظر شما بازار موفقی خواهد داشت. هزینه هنگفتی صرف تحقیق و توسعه، ارزیابی رقابتی و تبلیغات شده است، اما یک نکته کلیدی وجود دارد که ممکن است از چشم شما دور مانده باشد. چه قیمتی برای این کالا در نظر خواهید گرفت؟ جاگموهان راجو و جان ژانگ پروفسورهای دانشگاه...
-
نقش سطوح اخلاقی در تصمیمات سازمانی
1389/12/26 08:54
دکتر حسن گیوریان چکیده مدیران و کارکنان سازمانهای دولتی برای انجام امور سازمانی خود، علاوه بر معیارهای سازمانی و قانونی نیاز به مجموعهای از رهنمودهای اخلاقی و ارزشی دارند که آنان را در رفتارها و اَعمال سازمانی یاری دهند و نوعی هماهنگی و وحدت رویه در حرکت به سوی شیوة مطلوب جمعی و عمومی را بر ایشان میسر سازد. سطح...
-
اطمینان سازمانی در کسب و کار
1389/12/26 08:53
سید حسین هویت طلب سید جعفر زنوزی چکیده حقیقت جامعه امروزی این است که اگر انسانها، احساس بهتری نسبت به کاری داشته باشند، موفقیتشان در آن کار بیشتر خواهد بود. سازمانها نیز از این موضوع مستثنی نیستند. زیرا اگر سازمانها اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند، برای ادامه کار انرژی بیشتری میگیرند و احتمال موفقیتشـــــان بیشتر...
-
مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار مدل تحلیلی- اجرایی
1389/12/25 08:22
احمد عیسیخانی سید هادی میرقادری چکیده مهندسی مجدد به معنی بازاندیشی بنیادین و طراحی مجدد ریشهای فرایندها به منظور دستیابی به بهبود چشمگیر در معیارهای مهم عملکرد از قبیل هزینه، کیفیت، سرعت و خدمت است. این مفهوم توسط مایکل همر در سال 1990 معرفی گردید ومورد استقبال تمامی مدیران در سراسر دنیا قرار گرفت. این رهیافت نوین...
-
هنر رفتار با افراد دشوار
1389/12/25 08:21
مرجان فیاضی ملیحه میرزاده چکیده همه ما هر روز با افراد دشوار سر و کار داریم. گاهی اوقات کافی است در آیینه نگاه کنیم تا یکی از آنها را ببینیم. شما نمیتوانید همیشه از افراد مسئله ساز دوری کنید. شناخت این افراد و چگونگی برخورد با آنها به شما کمک خواهد کرد تا ارتباطات بهتری داشته باشید. این مقاله روشهایی را برای شناخت و...
-
بررسی مبانی تئوریک مدیریت بحران
1389/12/24 08:10
مولف/مترجم: مهندس حبیب الله رمضان زاده منبع: پایگاه مقالات علمی مدیریت مقدمه: تعریف اضطرار Crisis عبارتست از اتفاقی که بطور معمولی روی می دهد و در محدوده کوچکی برای عده خاصی روی میدهد و باز گرداندن این شرایط به شاریط عادی کار دشواری نیست مانند آتش سوزی یک واحد مسکونی – دزدی و ... . تعریف disaster حادثه یا فاجعه یا...
-
تلفیق مدیریت بحران در راهبردهای سازمان
1389/12/24 08:09
مولف/مترجم: حمیدرضا رضوانی منبع: ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 177 چکیده: این مقاله به چگونگی توسعه موازی مدیریت بحران و مدیریت راهبردی (استراتژیک) میپردازد. شباهتهای زیادی بین این دو حوزه وجود دارد که نشان دهندة ارتباط نزدیک بین آنهاست. تفاوتهای استخراج شده از منابع مختلف نیز فرصتهایی برای برقراری ارتباط بین این دو...
-
تفاوتهای مدیران و رهبران سازمانی
1389/12/23 10:09
منبع: HBR فرهنگ مدیریتی همواره کنترل و منطق را تشویق میکند. انرژی یک مدیر، علاوه براینکه صرف اهداف، ساختار سازمان یا افراد میشود، در نهایت برای حل کردن مشکلات مصرف میشود. سوالی که مدیر میپرسداین است: «چه مشکلاتی برای حل کردن وجود دارند و بهترین شیوه به دست آوردن خواستهها به شیوهای که همه حداکثر بهرهوری را...
-
حکایت
1389/12/23 10:01
می گویند در زمانهای دور پسری بود که به اعتقاد پدرش هرگز نمی توانست با دستانش کار با ارزشی انجام دهد. این پسر هر روز به کلیسایی در نزدیکی محل زندگی خود می رفت و ساعتها به تکه سنگ مرمر بزرگی که در حیاط کلیسا قرار داشت خیره می شد و هیچ نمی گفت. روزی شاهزاده ای از کنار کلیسا عبور کرد و پسرک را دید که به این تکه سنگ خیره...
-
هفت ویژگی حرفه ای بودن
1389/12/23 09:59
دکتر احمد روستا ویژگیهای حرفه ای بودن را در قالب (هفت ت) چنین بیان می دارد: 1- توکل: در عمق دره ناامیدی بر توکل باید ایستاد 2- تخصص: مهارتها و زندگیها ناشی از تجربه و علم 3- تعهد: پایبند به یک سلسله اصول 4- تعلق و وابستگی: عشق بورزید 5- تداوم: کسی حرفه ای است که پایدار و مستمر باشد و کسوت ایجاد کند 6- تحول: رشد و...
-
راهکارهای نیل به چابکی در سازمان
1389/12/23 09:57
نویسنده دولت مدلی، مهشید منبع مجله وب، شماره 72 خرداد ماه 1385 فرستنده نکته مهدوی، سیده مرجان واژهی چابک (Nimble) توصیفگر سرعت و قدرت پاسخگویی هنگام مواجهه با رویدادهای داخلی و خارجی سازمان است. سازمان چابک برای درک و پیشبینی تغییرات محیط کسب و کار طراحی شده و در این راستا به ساختاربندی خود میپردازد. از عوامل...
-
اقیانوس آبی؛ استراتژی رقابت در بازار بیرقیب
1389/12/22 08:07
مولف/مترجم: مجید گلپایگانی و شهناز پیروزفر منبع: ماهنامه تدبیر-سال بیستم-شماره 202 چکیده: هدف از این مقاله، بررسی تفکر جدیدی درباره استراتژی است. استراتژی و نوآوری در روشهای مرسوم، بر خلق ایده در محدوده تعیین شده و ساختار یافته صنایع موجود تمرکز دارد. نوآوری یک پدیده اتفاقی است که توسط تعداد محدودی از افراد درون...
-
شبیه سازی در تصمیم گیریهای مدیریتی
1389/12/22 08:07
مولف/مترجم: رامین گلزار ادبی منبع: ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 177 چکیده: هدف از نگارش این مقاله، معرفی تکنیکهای شبیه سازی رایانه ای و کاربرد آنها در فرآیند تجزیه و تحلیل، اندازه گیری و پیش بینی تغییرات و اثرات آن بر دیگر متغیرهای موجود مانند هزینه ، کیفیت، زمان و غیره است. مدیران پروژه در آغاز فرآیند تولید و در...
-
خلاقیت و نوآوری رمز دستیابی به استراتژیهای رقابتی اثربخش
1389/12/21 08:28
خلاقیت و نوآوری رمز دستیابی به استراتژیهای رقابتی اثربخش در هزاره سوم: ارائه مدل مفهومی تعدیل یافته استراتژیهای رقابتی پورتر بر مبنای نوآوری مولفین: دکتر محمد مهدوی مزده و حمیدرضا ضرغامی منبع: پایگاه مقالات علمی مدیریت چکیده: استراتژی های رقابتی یا استراتژی کسب و کار سازمان چگونگی رقابت و برتری در برابر رقبا، چهارچوب...
-
رهبری تحولآفرین در سازمانها: یک مدل متاثر از محیط
1389/12/21 08:26
ترجمه: صمد مطلبی اصل چکیده هدف این مقاله تجزیه و تحلیل اثر محیط خارجی بر روی ظهور اشکال خاصی از رهبری تحول آفرین است. برای توسعه یک مدل مفهومی ، ادبیات وسیعی از محیط و رهبری تحول آفرین مورد استفاده قرار گرفت. تاکید به ویژه روی طرحهای ناپایداری محیط خارجی، عدم اطمینان محیطی و مدلهای موجود رهبری تحول آفرین بود. در این...
-
حکایت
1389/12/19 08:07
منبع: راهکار مدیریت روزی دو نفر کوله بار سفر می بندند و با هم به مسافرت می روند. در حین سفر راهشان به جنگلی می افتد و مجبور می شوند از آن عبور کنند. بعد از طی مسافتی، می بینند از دور پلنگی به سمتشان می آید. یکی از آن دو کوله بارش را بر زمین نهاده شروع به فرار می کند. آن دیگری صدا می زند که ای برادر کجا داری می دوی؟...
-
کایزن چیست؟
1389/12/19 08:07
منبع: راهکار مدیریت رضاقلیان، کاظم متن نکته کایزن ( KAI + ZEN = KAIZEN )ترکیبی دو کلمه ای از یک مفهوم ژاپنی است که تعریف آن تغییر به سمت بهتر شدن یا بهبود مستمر و تدریجی است. در واقع کایزن بر این فلسفه استوار است که برای ایجاد بهبود در سازمان ها لازم نیست به دنبال تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم ، بلکه هر نوع بهبود...
-
10 نکته درباره ایجاد تغییر شغلی موفق
1389/12/19 08:05
منبع : راهکار مدیریت آیا فقط بدنبال یک شغل بهتر هستید؟ شاید بدنبال یک حرفه پردرآمد هستید! حرفه ای که با مهارت ها و علائق، ارزشها و طرحهای آینده شما بهتر مطابقت داشته باشد. اما دقیقاً راجع به یک وضعیت تغییر شغلی چه دیدگاهی دارید و چگونه عمل می کنید؟ نگاه جدی به مسأله نتایج و احتمالات قبل از کوشش به انتخاب زمینه شغلی...
-
برنامه ریزی استراتژیک( (swot
1389/12/18 08:13
استراتژی: ابزاری است برای دستیابی به اهداف بلند مدت سازمان. مراحل مدیریت استراتژیک بر اساس چرخه PDCA دمینگ و بصورت زیر است: - تدوین استراتژی - اجرای استراتژی - ارزیابی استراتژی - اصلاح و بروز رسانی استراتژی یکی از ابزارهای مورد استفاده جهت مدیریت استراتژیک آنالیز SWOT می باشد. Strength: نقاط قوت Weakness: نقاط ضعف...
-
تفاوت های مدیران و رهبران سازمانی
1389/12/18 08:12
فرهنگ مدیریتی همواره کنترل و منطق را تشویق می کند. انرژی یک مدیر، علاوه بر اینکه صرف اهداف، ساختار سازمان یا افراد می شود، در نهایت برای حل کردن مشکلات مصرف می شود.فرهنگ مدیریتی همواره کنترل و منطق را تشویق می کند. انرژی یک مدیر، علاوه بر اینکه صرف اهداف، ساختار سازمان یا افراد می شود، در نهایت برای حل کردن مشکلات...
-
روندهای حاکم بر عرصه فناوریهای خدماتی
1389/12/17 08:11
مصطفی جعفری محمد سعید حیدری چکیده تدوین استراتژی فناوری با استفاده از روشهای پیش بینی وشناسایی روندهای حاکم بر فناوری وآینده آن، رویکردی است که در این مقاله در خلال یک مطالعه موردی در حوزه خدمات وفناوریهای مرتبط با آن تشریح می شود. در واقع این مقاله بیشتر حالتی مقدمه گونه بر مبحثی متفاوت در عرصه مدیریت فناوری نیزداشته...
-
منشور شهروندی گامی در بهبود کیفیت خدمات عمومی
1389/12/17 08:09
مسلم متولی حبیبی چکیده دنیای کنونی با سرعت به سوی ایجاد کیفیتهای برتر، قابلیتهای متنوع، سادگی و سهولت در سیستم های مختلف پیش میرود. در چنین فضایی بویژه برای سازمانهای عمومی، ارائه خدمات مناسب تر و توجه بیشتر به ارباب رجوع ضرورت پیدا می کند، چرا که داور نهایی کیفیت خدمات عمومی ارباب رجوع است. بنابراین بهبود کیفیت در...
-
اثرات متقابل مولفه های جو سازمانی بر یکدیگر
1389/12/16 08:23
منبع راهکار مدیریت نویسنده : کرمانی، بهناز سال انتشار : 1387 چکیده جو سازمانی بطور مستقیم یا غیرمستقیم توسط کسانی که درسازمان کار می کنند درک شده است و روی انگیزش و رفتارشان تاثیر می گذارد. بنابراین در موفقیت یک سازمان و واحد صنعتی تاثیر بسزایی خواهد داشت. لذا مدیران بویژه در محیط حساس و متفاوت بیمارستان باید جو مطلوب...
-
سازمان با عملکرد برتر
1389/12/16 08:19
نویسنده : عیسی خانی، احمد چکیده تحولات فزاینده و فشارهای رقابتی موجود در محیط سازمانها ضرورت تمرکز بر نوآوری، ارتقا کیفیت، بهبود خدمات به مشتری، سرعت و کاهش هزینه را تشدید کرده است. ناتوانی ساختارها و الگوهای سنتی حاکم برکسب وکار در برآورده ساختن انتظارات و خواسته های ذینفعان باعث رواج رویکرد جدید سازمانی شده است که...
-
استاندارد توسعه گر کارکنان در مدیریت منابع انسانی
1389/12/15 08:06
دکتر ایرج سلطانی چکیده امروزه مدیریت کارکنان دانشگر و سازمانهای یادگیرنده کار ساده ای نیست. با اصول و قواعد سنتی نمی توان کارکنان دانش آفرین را مدیریت کرد. لازم است اصول و مبانی مدیریت بر فرهیختگان و شایستگان را آموخت و به کار گرفت. کسب مزیت رقابتی در گرو پرورش و مدیریت منابع انسانی سازمان است. از طریق تولید دانش می...