-
اولویت انتخاب بین مدیریت دانش و مهندسی مجدد در سازمان
1389/12/15 08:06
مصطفی جعفری پیمان اخوان چکیده مدیریت دانش روشی سیستماتیک برای تشخیص، سازماندهی و به اشتراک گذاشتن دانش در سازمان است که میتواند در نهایت به تولید دانش بیشتر در سازمان نیز منجر گردد. امروزه مدیران ارشد سازمانها دریافتهاند که سرمایههای دانشی در سازمان از اهمیت فوقالعادهای برخوردار بوده و میبایست توان زیادی را برای...
-
نکاتی درباره تفویض اختیار
1389/12/14 08:11
تفویض اختیار، واگذاری اختیار توسط فرادستان یا مشارکت دادن وسهیم نمودن سایر اعضاء در اختیارات یا دادن اختیارات سازمانی به فرودستان است. منبع: راهکار مدیریت 1- مقدمه در محیطی که از ویژگیهای عمدة آن رقابت شدید جهانی و تکنولوژی نوین است ، دست برداشتن از کنترلهای متمرکز موجب افزایش سرعت ، انعطاف پذیری ، قاطعیت ، هم افزایی...
-
چگونه جلساتی اثر بخش داشته باشیم؟
1389/12/14 08:08
منیع راهکار مدیریت جلسات بی حاصل احتمالاً بزرگترین عامل اتلاف وقت در موسسات دولتی و بازرگانی است. جلسات بخش ناگزیری از محیط های کاری مدرن است ولی برگزاریهای آنها باید ضروری تشخیص داده شده و مفید باشد در غیر این صورت به هیچ وجه نباید جلسه تشکیل شود. از توصیه های زیر برای اثر بخشی جلساتتان استفاده کنید: 1- اهداف جلسه را...
-
ارتباط استراتژیک موثر بر نوآوری سازمانی
1389/12/12 07:53
پرویز احمدی ناهید نصیری واحد چکیده تحقیق حاضر با هدف کلی طراحی و تبیین عامل ارتباط استراتژیک موثر برنوآوری سازمانی انجام شده است. برای رسیدن به هدف مذکور یک شرکت تولیدی ترانسفورماتور انتخاب شد، چرا که این شرکت در سالهای اخیر در تکاپوی ارائه محصولات جدید بوده و هم اکنون نیز در پی افزودن انواع جدیدی به محصولات خود است....
-
اعتماد کلید ثروت های نامرئی
1389/12/12 07:52
عبدالمجید عبدالباقی محمدرضا دلوی چکیده طرح رویکرد ثروتهای ناملموس(سرمایه اجتماعی)، نشاندهنده اهمیت نقش ساختارها و روابط اجتماعی بر متغیرهای اقتصادی است. سرمایه اجتماعی حاصل پدیده های مختلف در یک سیستم اجتماعی است: 1)اعتماد متقابل؛ 2) تعامل اجتماعی متقابل؛ 3) گروههای اجتماعی؛ 4) احساس هویت جمعی و گروهی؛ 5)احساس وجود...
-
مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار مدل تحلیلی- اجرایی
1389/12/11 09:41
احمد عیسیخانی سید هادی میرقادری چکیده مهندسی مجدد به معنی بازاندیشی بنیادین و طراحی مجدد ریشهای فرایندها به منظور دستیابی به بهبود چشمگیر در معیارهای مهم عملکرد از قبیل هزینه، کیفیت، سرعت و خدمت است. این مفهوم توسط مایکل همر در سال 1990 معرفی گردید ومورد استقبال تمامی مدیران در سراسر دنیا قرار گرفت. این رهیافت نوین...
-
انتخاب عرضه کنندگان درطول زنجیره عرضه
1389/12/11 09:38
دکتر منصور مؤمنی محمد ناطق چکیده در سالهای اخیر، بیشتر مدیران برای کمک به موفقیت استراتژیک کل شرکت، پتانسیلی را در خرید تشخیص داده اند، و به همین دلیل بیشتر توجه روی خرید متمرکز شده است. درنتیجه، توجه فزاینده بر روی انتخاب عرضه کننده به عنوان مهمترین مرحله از فرایند خرید، صورت گرفته است. انتخاب عرضه کننده صحیح یک...
-
نظامهای کنترل مدیریت در سازمانهای امروز
1389/12/10 08:04
مریم طبیب زاده چکیده سازمانها برای حفظ بقای خود و پیشرفت در دنیای رقابتی امروز به بهبود مستمر عملکرد خود نیاز دارند و در این راستا استفاده از نظام های کنترل مدیریت ضروری است. این مقاله به معرفی نظام های کنترل مدیریت می پردازد و فرایند کنتـرل را به عنـوان اسـاس مدیـریت عملکرد مطـرح میسازد و سیستم سنجش عملکرد را به...
-
دفاتر مدیریت پروژه
1389/12/10 08:03
علی طاوسی – احمد تیموری چکیده امروزه در اغلب سازمانهای کوچک و بزرگ مبتنی بر پروژه، مدیران ارشد بخصوص مدیران پروژه ها در زمینه تخصیص منابع با چالشهای فراوانی مواجه هستند. بنابراین، به منظور کاهش هزینه و زمان اجرا و همچنین افزایش کیفیت در پروژه بایستی رویکرد از مدیریت سنتی به مدیریت علمی تغییر یابد تا پاسخگوی بهینه سازی...
-
15 نکته در رفتار مدیریتی
1389/12/09 08:24
منبع راهکار مدیریت نکات مدیریتی کلیدواژه رفتار مدیریتی ؛ رفتار با کارمندان ؛ مهارتهای مدیریتی 1- با قدردانی به موقع از کارمندان، انرژی کاری آنان را افزایش دهید و حُسن خلاقیت را در آنان تقویت کنید. 2- موقع حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه کنید و همیشه متبسم باشید. 3- هرگز برای پیشبرد اهداف کاری خود، دیگران...
-
شعار های کیفیتی
1389/12/09 08:23
منبع: راهکار مدیریت کیفیت یعنی اینکه محصول بر نگردد، ولی مشتری برگردد. کیفیت با آموزش آغاز، با یادگیری اجرا و با تعهد بقاء می یابد. کیفیت، مسئولیت همه افراد است. کیفیت، پیش نیاز موفقیت است. کیفیت از من آغاز می شود. (جان تیمر، مدیر شرکت فیلیپس)
-
21 نوع رئیس
1389/12/09 08:22
نویسنده داگلاس، ملانی جوی 1- رئیس فداکار (Martyr Boss) رئیس فداکار هر آنچه را به نفع شرکت باشد انجام داده، می دهد و خواهد داد. او روزهای کریسمس، در روزهای برفی پر از کولاک و روزهایی که بیمار بوده، کار کرده است. او بعد از تصادف خودرو اش به مدت 5 هفته با دو پای شکسته پیاده به شرکت رفت و آمد کرد. او هر شب بدون دریافت هیچ...
-
نکته هایی برای موفقیت در کسب و کار
1389/12/09 08:18
منبع راهکار مدیریت افراد ثروتمند و میلیونر خود ساخته باهوش تر و برتر از شما نیستند. اما آنها از یک سری اسرار ویژه برای ثروتمند شدن بهره گرفته اند که شما نیز میتوانید با پیروی از آنها حداقل کسب و کار خود را رونق بخشید. 1- رویاهای بزرگی در سر داشته باشید. افکار بزرگ زندگی شما را متحول خواهد ساخت. 2- یک تصویر خاص از مقصد...
-
قراردادهای انتقال فناوری
1389/12/08 09:52
مولف/مترجم: مهدی هداوند منبع: ماهنامه تدبیر-سال هفدهم-شماره 167 چکیده: در این مقاله ابتدا نقش فناوری در توسعه و فرایند انعقاد قراردادهای انتقال فناوری به اختصار بیان شده است. آنگاه دو مفهوم کلیدی در قراردادهای انتقال فناوری که توجه به آنها می تواند موفقیت چنین قراردادهایی را در پی داشته باشد یعنی «عمق فناوری» مورد...
-
فرایند توسعه محصول جدید
1389/12/08 09:49
مولف/مترجم: دکتر محمدتقی تقوی فرد، محسن اخباری منبع: ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 184 چکیده: توجه به ابعاد مختلف خواسته ها و نیازمندیهای مشتریان اصلی ترین عامل انگیزه بخش برای ارائه محصول یا خدمت جدید نزد سازمانهاست. در این مقاله ضمن معرفی فرایند توسعه محصول جدید (New Product Development) و اهداف آن، به توصیف...
-
21 پند مدیریتی ماتسوشیتا
1389/12/07 08:44
مقدمه کونوسوکه ماتسوشیتا Konosuke Matsushita، متولد نوامبر 1894 در جنوب اوزاکا، کار حرفه ای خود را به عنوان کار آموز در فروشگاه هیباچی Hibachi شروع کرد . او در 15 ژوئن 1917 شرکت خود را با نام Matsushita Electric Devices Manufacturing)کارخانه تولید ابزار برقی ماتسوشیتا)، برای تولید لوازم برقی جانبی تاسیس کرد. طی اولین...
-
10 نکته ایمیل نوشتن و پاسخ به آن در کسب و کار
1389/12/07 08:42
با توجه به اینکه دریافت و فرستادن ایمیل یکی از کارهای روزمره شده و استفاده از این تکنولوژی بنوعی نمایش دهنده شخصیت ماست، توجه به نکات زیر لازم است تا در مکاتبات کاری خود دقت بیشتری نموده و احتمال موفقیت در کارهای خود را افزایش دهید: ایمیل باید کوتاه، مختصر و واضح باشد. از حاشیه پردازی و داستانسرایی پرهیز شود و جملات...
-
چتر نجات شما را چه کسی می بندد؟
1389/12/07 08:41
کلیدواژهها : رابطه مدیر و کارکنان ؛ توجه به کارکنان ؛ ارزش قائل شدن برای کارکنان ؛ تفکر کار تیمی چارلز پلوم، یکی از خلبانان نیروی دریایی بود. پس از 75 مأموریت جنگی، هواپیمای او مورد اصابت یک موشک زمین به هوا قرار گرفت. پلوم بیرون پرید و به اسارت دشمن درآمد. او دستگیر شد و شش سال در یکی از زندان های دشمن حبس شد. او از...
-
مدیریت و ارتباطات
1389/12/05 08:39
نویسنده : فولادگر، بهروز منبع : راهکار مدیریت چکیده این مقاله مفاهیم و فنون ارتباط را در حوزه مدیریت و سازمان مورد بررسی قرار میدهد. عوامل پدیدآورنده تنش در سازمان، فرآیند ارتباط و اجزاء آن، راههای ایجاد ارتباط و انواع آن، انواع ارتباطات در سازمان، روشهای بهبود و ارتباطات و شناسایی و رفع موانع ارتباطی برای ایجاد...
-
جلوتر از زمان حرکت کنید
1389/12/05 08:37
مترجم : مهریزی، ناهید منبع : روزنامه همشهری، پنجشنبه 3 شهریور 1384، سال سیزدهم، شماره 3783 ، صفحه 10.کلیدواژه : مدیریت زمان چکیده این مقاله فنون مدیریت زمان را مورد بررسی قرار میدهد. تعیین اهداف کاری و شخصی، تحلیل عوامل اتلاف وقت، کاهش وقفهها و ایجاد تمرکز، کار با برگهها و اسناد، بایگانی مدارک، محیط کار مناسب،...
-
سیستمها و آینده مدیریت دانش
1389/12/04 09:07
محمدحسن صیف - حمید عالی نژاد - مسلم صالحی چکیده امروزه مدیریت دانش به عنوان یک موضوع مهم و حیاتی درسازمان مطرح شده است. سازمانها بر این باورند که به کارگیری سیستم های مدیریت دانش می تواند به برتری بلند مدت خود در عرصه های رقابتی ادامه دهد. صاحبنظران مدیریت سازمانی به این نکته اشاره دارند که اگر سازمانی به راحتی نتواند...
-
چارچوبی برای پشتیبانی مدیریت دانش فنی
1389/12/04 09:05
ترجمه: حسین عباسی اسفنجانی Hossein.Abbaasi@gmail.com مهندس میرعلی اکبر اصل خادمی KhademAkbar@yahoo.com چکیده فناوری عامل مهمی برای نوآوری و رشد پایدار کسب و کار است. درحالیکه علاقه مندی صنعت در حوزه فناوری در حال افزایش است، امّا از دیدگاه دانشگاهی مبنای مفهومی موضوع مدیریت فناوری بهصورت ازهم گسیختهای تعریف شده...
-
مهندسی مجدد در سازمانهای دولتی
1389/12/03 09:31
منبع: JOURNAL OF MANAGEMENT INFORMATION SYSTEMS مترجمان: رها بهروز- امیر البدوی چکیده دانش موجود ما در حوزه مهندسی مجدد فرایند کسب و کار(BPR=BUSINESS PROCESS REENGINEERING) عموماً حاصل تجربیات اجرای پروژههای مهندسی مجدد در بنگاههای خصوصی است. در این مقاله تلاش میشود که ابتدا با توجه به تفاوتهای ماهوی بخش دولتی و...
-
حکمرانی خوب مفهومی نو در مدیریت دولتی
1389/12/03 09:28
مهدی صانعی چکیده در سالیان اخیر، حکمرانی (حاکمیت) تبدیل به موضوعی داغ در مدیریت بخش دولتی شده است و این بهواسطی نقش مهمی است که حکمرانی در تعیین سلامت اجتماع ایفا می کند. بدین جهت است که دبیر کل سابق سازمان ملل، کوفی عنان ابراز می دارد: حکمرانی خوب، احتمالا" مهمترین عامل در ریشه کن کردن فقر و عامل رشد و توسعه...
-
چگونگی پیدایش بانکداری الکترونیک در جهان
1389/12/01 13:22
خلاصه: زمان شروع پرداخت الکترونیکی در دنیا به سال ۱۹۱۸ میلادی برمیگردد، یعنی هنگامی که بانکهای فدرال رزرو امریکا به انتقال وجوه از طریق تلگراف میپرداختند.اینترنت در سال ۱۹۷۰ توسط متخصصین دانشگاهی، به منظور اشتراک دریافت ها، توسعه یافت و تا سال ۱۹۹۳ محبوبیت اینترنت برای عموم و خصوصاُ تجاری که امید به گسترش مشتریانشان...
-
چشمانداز دولت الکترونیکی مالزی
1389/12/01 13:17
منبع:http://knowclub.googlepages.com/malezi خلاصه:یکی از مهترین کاربردهای فناوری اطلاعات، فراهم کردن بستر لازم جهت ارایة مناسب و موثر خدمات بخش دولتی است. به همین منظور، فعالیتهای زیادی در اغلب کشورها برای توسعة دولت الکترونیک صورت پذیرفته است. در میان کشورهای جهان، کشور مالزی به عنوان یک کشور پیشرو در این زمینه...
-
استراتژی سه جانبه ؛یک روش جدید برای تدوین استراتژی
1389/11/30 09:21
دکتر وفا غفاریان چکیده مدیران، مشاوران و کارشناسان برنامه ریز، همواره در جست وجوی روشهای موثرتری برای تدوین استراتژی هستند. روشهایی که در صورت به کارگیری، نتایج بهتر و ملموس تری را به همراه داشته باشد. این جست وجو از سوی محققان، اندیشمندان و مراکز آکادمیک، باارائه مستمر الگوهای تازه و تکامل یافته تری پشتیبانی مــــی...
-
استاندارد توسعه گر کارکنان در مدیریت منابع انسانی
1389/11/30 09:19
دکتر ایرج سلطانی چکیده امروزه مدیریت کارکنان دانشگر و سازمانهای یادگیرنده کار ساده ای نیست. با اصول و قواعد سنتی نمی توان کارکنان دانش آفرین را مدیریت کرد. لازم است اصول و مبانی مدیریت بر فرهیختگان و شایستگان را آموخت و به کار گرفت. کسب مزیت رقابتی در گرو پرورش و مدیریت منابع انسانی سازمان است. از طریق تولید دانش می...
-
مدیریت و رهبری با هوش هیجانی
1389/11/28 09:00
مولف/مترجم: مرضیه مختاری پور- دکترسیدعلی سیادت منبع: ماهنامه تدبیر-سال شانزدهم-شماره 165 چکیده رهبری یک سازمان برای انطباق با تغییرات و به منظور بقا و رشد در محیطهای جدید، ویژگیهای خاصی را می طلبد که عموماً مدیران برای پاسخ به آنها با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. یکی از مهمترین خصیصه ها که می تواند به رهبران و مدیران...
-
فرآیند ایده تا بازار
1389/11/28 08:59
مولف/مترجم: علیرضا میربلوک ؛ فاطمه صفری الموتی منبع: فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت موسسه مطالعات بین المللی انرژی؛ شماره 2 چکیده افزایش تولید ناخالص ملی مستلزم ایجاد تفکر ایده تا بازار و به عبارتی بومی سازی فرهنگ نوآوری است. نگاه تک بعدی تولید برای تولید و پژوهش برای پژوهش هرگز پاسخگوی نیازهای یک سازمان...